W tym sklepie płaci się dwutlenkiem węgla, a nie pieniędzmi

Zasada w sklepie stworzonym przez skandynawskiego producenta żywności, marki Felix, jest prosta: im większy ślad węglowy związany z wytworzeniem danego produktu, tym wyższa cena przy kasie

Publikacja: 08.10.2020 14:34

Fot: Unsplash

Fot: Unsplash

Foto: Fot: Unsplash

Szwecja to kraj, w którym walkę ze zmianami klimatycznymi traktuje się poważnie. Wpływ takiego podejścia widać zarówno w koncepcjach rozwoju szwedzkich miast, ale też w podejściu marek odzieżowych – przykładem może być Asket.

Zmiany klimatyczne: jak mądrze robić zakupy?   

Ekologiczny kierunek obierają również producenci żywności, odpowiedzialni na świecie za jedną czwartą globalnej emisji gazów cieplarnianych. Felix, marka spożywcza należąca do norweskiej grupy Orkla Foods, stworzyła sklep, w którym obowiązują nietypowe zasady: koszt produktu uzależniony jest od tego, jak duży wpływ na środowisko miało jego wytworzenie.

Czytaj też: Jest dowód: pranie dżinsów szkodzi oceanom tak jak plastik

W Sklepie Klimatycznym (ang. Climate Store) klienci płacą ekwiwalentem dwutlenku węgla wyemitowanego przy produkcji danego produktu – im wyższa emisja, tym większa cena.

Każdy klient otrzyma do wydania wirtualny tygodniowy budżet – ekwiwalent 18,9 kg dwutlenku węgla. Właśnie tyle każdy powinniśmy emitować tygodniowo, by udało się zmniejszyć globalną emisję CO2 o połowę i powstrzymać zmiany klimatyczne. Za zakupy w sklepie Felixa będzie się płacić specjalnymi kuponami o nazwie CO2e (ekwiwalent dwutlenku węgla). 

„Będziemy obserwować, jak poradzą sobie klienci, w jaki sposób zmienią się ich decyzje zakupowe, gdy będą musieli zmieścić się w tym tygodniowym budżecie” – powiedział Thomas Sjoeberg z działu marketingu marki Felix. Stworzenie sklepu ma też zwrócić uwagę konsumentów na różnicę między ekologicznym kosztem wytworzenia produktów roślinnych i zwierzęcych.

Sklep Felixa jest częścią edukacyjno-klimatycznej transformacji tej marki. W tym miesiącu na produktach mają pojawić się też etykiety zawierające dokładne informacje dotyczące wpływu danego produktu na środowisko naturalne i wyróżniające produkty mające stosunkowo niski wpływ na pogłębianie się zmian klimatycznych.

Źródło: New Food Magazine

Szwecja to kraj, w którym walkę ze zmianami klimatycznymi traktuje się poważnie. Wpływ takiego podejścia widać zarówno w koncepcjach rozwoju szwedzkich miast, ale też w podejściu marek odzieżowych – przykładem może być Asket.

Zmiany klimatyczne: jak mądrze robić zakupy?   

Pozostało 85% artykułu
Ekologia
Pierwsze futro roślinne to rewolucja. Koniec futer zwierzęcych w świecie mody?
Ekologia
Nowe „paragony grozy”. Klienci dostaną informacje o tym, jak szkodą środowisku
Ekologia
Greenhushing: słowo, które robi karierę. Bycie „eko” przestało być modne?
Ekologia
Odzież chłodząca, kosmetyki antysmogowe. Producenci reagują na zmiany klimatu
Ekologia
Raport: firmy odzieżowe nie mówią nam prawdy. Gdzie trafiają ubrania używane?