Rośnie potęga nowej marki luksusowej w świecie technologii. Historyczny wynik

Branża luksusowa to nie tylko moda, zegarki czy design. To także technologia, co pokazuje ewolucja jednej z najstarszych europejskich marek w tej dziedzinie.

Publikacja: 27.11.2024 04:20

Niemiecka marka Leica jest dzisiaj przede wszystkim producentem laboratoryjnych i geodezyjnych instr

Niemiecka marka Leica jest dzisiaj przede wszystkim producentem laboratoryjnych i geodezyjnych instrumentów optycznych, ale najbardziej znana jest z produkcji aparatów fotograficznych.

Foto: Krisztian Bocsi/Bloomberg

Niemcy wypracowali mocną pozycję nie tylko w motoryzacji, w której ich marki niezmiennie uchodzą za luksusowe. Historia najnowsza marki Leica, niemieckiego producenta aparatów fotograficznych, pokazuje, że można zbudować mocną pozycję także tam, gdzie dominują producenci z Dalekiego Wschodu. Niemcy mają obecnie powody do świętowania. W sprawozdaniu finansowe za ostatni rok firma Leica Camera AG pochwaliła się najlepszym w 155-letniej historii wynikiem finansowym.

Leica: rekordowe wyniki

Marki Leica nie trzeba przedstawiać miłośnikom fotografii. To właśnie aparatów tej marki używali najwybitniejsi fotoreporterzy XX wieku tacy jak Robert Capa, ale też tak wybitni fotografowie jak Henri Cartier-Bresson. Do dzisiaj sięga po nie wielu mistrzów fotografii, choćby brazylijski artysta fotografik Sebastião Salgado. Między innymi dzięki takim ludziom aparaty Leica stały się synonimem fotograficznej doskonałości.  

Czytaj więcej

„Zmęczenie luksusem”. Eksperci o nowym zjawisku, które wywoła rewolucję na rynku

Marka Leica to obecnie przede wszystkim laboratoryjne i geodezyjne instrumenty optyczne, ale to aparaty i akcesoria fotograficzne pozostają produktami flagowymi. Są najbardziej rozpoznawalne i budują wizerunek marki.

W komunikacie prasowym firma Leica Camera ogłosiła, że w ciągu ostatniego roku zanotowała największy w swojej historii przychód na poziomie 554 milionów euro i że jego wzrost wyniósł 14 procent w stosunku do kwoty z roku 2023. Wynik ten pobił ubiegłoroczny rekord, kiedy przychód wyniósł 485 milionów euro.

Leica odniosła sukces na wszystkich rynkach. Największy, bo aż 25-procentowy wzrost przychodów marka zanotowała w Azji. W Europie – z wyłączeniem Niemiec – wzrost wyniósł z kolei 10 procent.

Jak informuje firma Leica Camera w swoim komunikacie, za ten sukces w dużym stopniu odpowiada sprzedaż modelu aparatu Leica Q3. Niemcy nie ujawnili jednak, ile egzemplarzy tego modelu udało się sprzedać w ostatnim roku.

W dobie powszechnego używania telefonów komórkowych jako aparatów fotograficznych urządzenia Leica cieszą się niesłabnącą popularnością. Są rozchwytywane zarówno przez profesjonalistów, jak i domorosłych fotografów – zwłaszcza tych bardziej zamożnych. Uchodzą od dekad za produkt premium, aparaty fotograficzne z najwyższej półki.

Aparaty Leica stały się nie tylko urządzeniami do robienia zdjęć, ale także obiektem pożądania, przedmiotami, które świadczą o guście właściciela czy właścicielki. Podczas tegorocznych igrzysk olimpijskich w Paryżu, fotografowie uchwycili na trybunach Daniela Craiga, odtwórcę roli Jamesa Bonda w filmach o agencie 007. Craig, niezwykle stylowo odziany, robił zdjęcia aparatem marki Leica.

Leica: jeden z najstarszych producentów aparatów fotograficznych rośnie w siłę

Historia marki Leica zaczyna się w 1869 roku, gdy niemiecki przedsiębiorca Ernst Leitz w mieście Wetzlar założył firmę Enst Leitz Optische Werke Wetzlar, która zajmowała się produkcją przede wszystkim mikroskopów. Pierwszy prototypowy model aparatu małoobrazkowego powstał w 1913 roku dzięki pracy wynalazcy Oskara Barnacka. Trwające ponad dekadę opóźnienie we wprowadzeniu modelu Leica I na rynek był spowodowany przez wybuch I wojny światowej.

Na przestrzeni kolejnych dekad Leica wyrosła na jedną z najbardziej renomowanych marek aparatów fotograficznych. Pozostając wierna produkcji wyrafinowanego sprzętu fotograficznego, firma rozwija również technologie cyfrowe do zaadaptowania w smartfonach.

W komunikacie prezes Leica Camera Matthias Harsch zapowiedział, że firma w dalszym ciągu będzie skupiać się na innowacjach i poszerzaniu grona klientów marki. „Wraz z dynamicznym rozwojem segmentu kina domowego, opierającego się na wysoce innowacyjnych technologiach laserowych i obrazowania, uruchomiliśmy też nową aplikację Leica LUX wspierającą profesjonalną fotografię mobilną przy pomocy iPhone’a” – powiedział Harsch.

Niemcy wypracowali mocną pozycję nie tylko w motoryzacji, w której ich marki niezmiennie uchodzą za luksusowe. Historia najnowsza marki Leica, niemieckiego producenta aparatów fotograficznych, pokazuje, że można zbudować mocną pozycję także tam, gdzie dominują producenci z Dalekiego Wschodu. Niemcy mają obecnie powody do świętowania. W sprawozdaniu finansowe za ostatni rok firma Leica Camera AG pochwaliła się najlepszym w 155-letniej historii wynikiem finansowym.

Leica: rekordowe wyniki

Pozostało 89% artykułu
Design
Eksperci wybrali kolor roku 2025. Niebawem będzie dominował w modzie i designie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Design
Wraca moda na „wnętrza analogowe”. Na czym polega ten trend w świecie designu?
Design
Kawiarnia z Bydgoszczy najpiękniejsza w Europie. Sukces w prestiżowym konkursie
Design
Warszawski lokal najpiękniejszy na świecie. Prestiżowa nagroda za wnętrza
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Design
Polacy zaprojektowali wnętrza luksusowego hotelu w Paryżu. Prestiżowa nagroda