Słynna marka w tarapatach. To ona wypromowała modę na japoński minimalizm

Jedna z najbardziej znanych na świecie japońskich marek projektujących akcesoria do domu, ubrania i przedmioty codziennego użytku, ma kłopoty. Europejska część japońskiej marki Muji przejdzie restrukturyzację.

Publikacja: 02.04.2024 11:33

Sklep Muji w Tokio – w Azji to bardzo popularna marka, prowadzi także hotele.

Sklep Muji w Tokio – w Azji to bardzo popularna marka, prowadzi także hotele.

Foto: Akio Kon: 2020 Bloomberg Finance LP

Japoński minimalizm od lat uchodzi za symbol wyrafinowania i elegancji. Proste, funkcjonalne przedmioty, meble zaprojektowane zgodnie z zasadą „mniej znaczy więcej” i ubrania, które mają być estetyczne, funkcjonalne, ale nie epatować logomanią – taki styl zdobył popularność na całym świecie. Niemała w tym zasługa japońskiej marki Muji – producenta mebli, akcesoriów do domu, ale też ubrań, artykułów piśmienniczych czy przedmiotów niezbędnych w podróży 

Przez lata Muji uchodziło za symbol udanego eksportu japońskiej estetyki. Teraz można odnieść wrażenie, że w tej machinie coś się zacięło. Europejski oddział marki ma kłopoty i ogłosił restrukturyzację — informuje brytyjski branżowy serwis The Business Desk.

Muji ogłasza restrukturyzację. Co dalej ze słynną japońską marką?

Firma Muji Europe Holdings, europejska odnoga japońskiego producenta mebli, ubrań i akcesoriów do domu, znalazła się w trudnej sytuacji i szykuje się do restrukturyzacji. Jako pierwszy informację na ten temat opublikował serwis The Business Desk.

Czytaj więcej

Powolna śmierć marek modowych dla „klasy średniej”. Znikają z miast Europy

Portal informuje o wielomiesięcznych opóźnieniach Muji Europe Holdings w spłatach wierzytelności. Ostatnie dane na temat stanu rachunków firmy pochodzą sprzed dwóch lat, a więc z apogeum pandemii — i wykazują 15 milionów funtów straty, czyli w przeliczeniu — ponad 17 milionów euro.

Przedstawiciele firmy Muji uspokajają jednak, że sytuacja nie wygląda tak źle, jak mogłoby się wydawać. „To część zaplanowanej, strategicznej restrukturyzacji przedsiębiorstwa i zarząd Muji spodziewa się wkrótce doprowadzić ten proces do końca” — oświadczył rzecznik prasowy firmy w rozmowie z The Business Desk.

„Z punktu widzenia współpracowników i klientów Muji w Europie wszystko pozostanie tak jak dotychczas — wszystkie sklepy stacjonarne oraz sklep internetowy będą funkcjonować bez zmian i wszystkie zamówienia zostaną zrealizowane” — zapewnił przedstawiciel marki Muji, dodając, że firma nie ma również w planie żadnych zwolnień personelu sklepów.

W Europie marka Muji posiada sklepy w Niemczech, Hiszpanii, Portugalii, Szwajcarii, Finlandii, Francji, Danii i we Włoszech, z kolei sklepy w Polsce i Irlandii są niezależne od europejskiej części Muji, bo działają na zasadzie franczyzy. Poza Europą sklepy Muji funkcjonują również w Azji i Ameryce Północnej.

Muji: historia marki, dzięki której minimalizm stał się popularny

Marka Muji powstała w 1980 roku w Japonii. Od początku funkcjonowania zachowuje bardzo spójny, maksymalnie prosty design swoich wyrobów, czerpiący z typowej japońskiej estetyki.

Charakterystyczny styl, wysoka jakość produktów, a do tego przystępne ceny przysporzyły japońskiej marce grono wiernych fanów na całym świecie. W ciagu dekady od założenia marka zyskała światowy zasięg. Pierwszy sklep Muji w Polsce otwarto w 2010 roku.

Początkowo w ofercie Muji znajdowało się zaledwie 40 produktów, dziś jest ich już ponad siedem tysięcy. Marka produkuje i sprzedaje między innymi ubrania, meble, akcesoria wyposażenia wnętrz, kuchenne i łazienkowe utensylia, akcesoria do sprzątania, a także kosmetyki i produkty żywnościowe. Obecnie na całym świecie działa ponad 700 sklepów Muji.

Styl marki powieliło z czasem wielu innych zachodnich producentów ubrań i akcesoriów wyposażenia wnętrz. To właśni marka Muji w dużej mierze przyczyniła się do rozpropagowała na Zachodzie mody na japońską prostotę i funkcjonalność, a także wyroby w duchu „no logo”.

O sukcesie Muji zadecydował też przemyślany model biznesowy: skupiono się na jak najbardziej racjonalnej produkcji, rezygnując z takich niepotrzebnych praktyk jak wybielanie kartonu do pakowania produktów. Kluczowy jest też ekologiczny aspekt produkcji wszystkich wyrobów i opakowań marki, w tym ich późniejszy recykling lub upcykling.

Materiał Promocyjny
Nowoczesny fotel relaksacyjny z funkcją masażu – czy to dobry wybór do salonu?
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Design
Jedyne takie biuro w Polsce. W środku lalki Barbie i stoły do Scrabble'a
Design
„Szybka moda” wkracza do świata mebli. Trzy lata i kanapa na śmietnik
Design
„Niewidzialna kuchnia”: nowy trend wnętrzarski robi furorę wśród projektantów
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Design
„Bogactwo na półce” to nowy trend wnętrzarski. Na czym polega?