Mark Zuckerberg uratuje słynną markę? Media o nowej inwestycji twórcy Facebooka

Mark Zuckerberg znany jest przede wszystkim jako twórca Facebooka i szef firmy Meta Platforms, kontrolującej takie aplikacje jak Instagram czy WhatsApp. Jednak zdaniem czołowych mediów biznesowych Zuckerberg chce zainwestować we włoską firmę obecną na rynku dóbr luksusowych.

Publikacja: 23.07.2024 16:59

Mark Zuckerberg w siedzibie firmy Meta Platforms w Kalifornii.

Mark Zuckerberg w siedzibie firmy Meta Platforms w Kalifornii.

Foto: Jason Henry: Bloomberg Finance LP

Essilor Luxottica to włoski potentat na rynku okularów. Do Włochów należą tak znane marki jak Ray Ban czy Persol, choć pracują oni także jako podwykonawcy dla wielu znanych włoskich marek, choćby dla Prady.  

Ku zaskoczeniu wielu osób, Essilor Luxottica ogłosiła w ostatnich dniach przejęcie kontroli nad Supreme, jedną z najbardziej znanych streetwearowych marek ostatnich kilkunastu lat, do niedawna bardzo pożądaną, ostatnio w nieco gorszej kondycji. Media biznesowe twierdzą, że do gry włączyć się może także Mark Zuckerberg – a dokładnie Meta Platforms, firmą, którą kieruje. Jaki ma cel?

„Wall Street Journal: Mark Zuckerberg zainteresowany inwestycją w Essilor Luxottica 

Amerykańska streetwearowa marka Supreme powstała w latach 90. i na przestrzeni trzech dekad zyskała status kultowej. O możliwość współpracy z Supreme zabiegały czołowe firmy świata, w tym potentaci rynku luksusowego. Swoją kolekcję produktów sygnowaną przez Supreme przedstawił między innymi Louis Vuitton.

Supreme słynęło z niedostępności — produkty trafiały na rynek w tak zwanych „dropach”: skromnych ilościowo dostawach, które wzmagały jedynie zainteresowanie produktami marki.  

Czytaj więcej

Śledztwo we Włoszech: ujawniono, ile kosztuje produkcja luksusowych torebek

W ostatnich latach jednak gwiazda Supreme nieco zbladła. Rynek się zmienił, podobnie jak oczekiwania klientów, a formuła „dropów”, współprac i logomanii (na której w dużej mierze bazowało Supreme), nieco się wyczerpała. To sprawiło, że dla Amerykanów nadeszły gorsze czasy. Zdaniem wielu Supreme straciło swoją dawną atrakcyjność i nie przyciąga już klientów tak jak niegdyś.

Nie pomogło kupno firmy w 2020 roku przez amerykański koncern VF, do którego należą takie marki jak The North Face czy Timberland. Teraz Amerykanie sprzedali Supreme włoskiej firmie Essilor Luxottica za kwotę wyraźnie niższą niż ta, którą zapłacili cztery lata temu.  

„Widzimy świetną okazję w przejęciu tak ikonicznej marki, jaką jest Supreme. Perfekcyjnie wpisuje się ona w innowacyjną ścieżkę rozwoju naszej firmy, oferując bezpośredni dostęp do nowego grona odbiorców, języków i nowych pokładów kreatywności” – czytamy w oficjalnym komunikacie zarządu Essilor Luxottica na oficjalnej stronie firmy.

Uwagę mediów błyskawicznie jednak przyciągnęła nie tyle sama transakcja kupna Supreme, co informacja, że do projektu może dołączyć Mark Zuckerberg, twórca Facebooka, prezes Meta Platforms. Jak informuje „The Wall Street Journal”, Zuckerberg prowadzi rozmowy dotyczące kupna przez Metę akcji Essilor Luxottica. Po co właścicielowi Facebooka i Instagrama inwestycja we włoskiego producenta luksusowych okularów? 

Meta i Supreme: nadchodzi przełomowa współpraca?

Meta współpracowała już z Essilor Luxottica. W 2021 roku firmy rozpoczęły wspólny projekt, którego efektem było stworzenie „inteligentnych” okularów o nazwie Ray-Ban Meta, wykorzystujących technologię VR. Debiut był niezbyt udany, za to nowsza wersja okularów (która trafiła do sprzedaży w październiku 2023 roku) wyprzedała się w ciągu kilku miesięcy. W przygotowaniu jest też już kolejny model.

Zdaniem analityków Meta i Essilor Luxottica najprawdopodobniej będa chciały powtórzyć sukces okularów Ray-Ban Meta i dodatkowo rozszerzyć współpracę. Powołując się na osoby z bliskiego otoczenia obydwu firm, „Financial Times” informuje, że rozmowy między Zuckerbergiem a Essilor Luxottica dotyczą także stworzenia kolejnego modelu „inteligentnych” okularów – tym razem wspólnie z marką Supreme. Jak donosi „WSJ”, nowy model ma być skierowany przede wszystkim do młodych klientów zainteresowanych nowymi technologiami. Czy współpraca z Metą okaże się dla Supreme nowym początkiem, który da tej marce bardzo potrzebną jej świeżość? Czy będzie dla Mety sposobem dotarcia do najmłodszych użytkowników, zainteresowanych trendami i modą popularną? Zobaczymy – jeśli potwierdzą się informacje o tym, że Meta chce kupić akcje Essilor Luxotti

Essilor Luxottica to włoski potentat na rynku okularów. Do Włochów należą tak znane marki jak Ray Ban czy Persol, choć pracują oni także jako podwykonawcy dla wielu znanych włoskich marek, choćby dla Prady.  

Ku zaskoczeniu wielu osób, Essilor Luxottica ogłosiła w ostatnich dniach przejęcie kontroli nad Supreme, jedną z najbardziej znanych streetwearowych marek ostatnich kilkunastu lat, do niedawna bardzo pożądaną, ostatnio w nieco gorszej kondycji. Media biznesowe twierdzą, że do gry włączyć się może także Mark Zuckerberg – a dokładnie Meta Platforms, firmą, którą kieruje. Jaki ma cel?

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Potentaci branży luksusowej dostali po kieszeni. Wyparowało 17 miliardów dolarów
Biznes
Najbogatszy Europejczyk inwestuje w arcyrywala. „Wilk w kaszmirze” powraca?
Biznes
Gigant branży luksusowej inwestuje w gastronomię. Nowa żyła złota?
Biznes
Rekord na Wielkiej Aukcji Charytatywnej TOP CHARITY 2024. Zebrano 47,7 mln zł
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Biznes
Niemcy znaleźli przepis na sukces w świecie luksusu. Inni toną, ich biznes kwitnie
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki