Najbogatszy Europejczyk znowu na zakupach. Na celowniku słynna marka luksusowa

Bernard Arnault, najbogatszy Europejczyk i jeden z najbogatszych ludzi na świecie, zbudował koncern kontrolujący ponad 70 marek luksusowych. Od miesięcy Francuz zwiększa wpływy w kolejnej słynnej marce. Nie chodzi jednak o wrogie przejęcie.

Publikacja: 29.03.2024 11:24

Bernard Arnault z żoną w czasie wizyty króla Karola III we Francji w 2023 roku.

Bernard Arnault z żoną w czasie wizyty króla Karola III we Francji w 2023 roku.

Foto: Nathan Laine: 2023 Bloomberg Finance LP

Miliarder Bernard Arnault, właściciel koncernu LVMH, nieustannie powiększa swoje imperium. W 2021 roku przejął, za 15 miliardów dolarów, amerykańską firmę jubilerską Tiffany & Co. Najnowszym obiektem zainteresowania stała się włoska marka luksusowa Tod’s, której flagowym wyrobem są słynne skórzane mokasyny.

Bernard Arnault: nowa inwestycja najbogatszego Europejczyka

Koncern LVMH kontroluje tak słynne marki jak Dior, Louis Vuitton, Loro Piana, Fendi i Givenchy a także Moët & Chandon, Dom Pérignon, Tiffany & Co. czy Sephora. Wielu nazywa go „wilkiem w kaszmirze”, twórca potęgi LVMH uchodzi za osobę grającą twardo w biznesie.

Czytaj więcej

Powolna śmierć marek modowych dla „klasy średniej”. Znikają z miast Europy

Tod’s, włoska marka luksusowa o ponadstuletniej tradycji, słynie ze skórzanych butów typu loafers. Właściciele firmy, włoska rodzina Della Valle, jeszcze w 2022 roku ogłosili, że chcą wycofać spółkę Tod’s SpA z giełdy w Mediolanie, aby tchnąć w nią nową energię, a także postarać się zainteresować nią młodsze grono klientów.

Media informują też, że rodzina Della Valle chce zacząć proces inwestowania w kontrolowane przez Tod's SpA marki – oprócz Tod's, są to również Roger Vivier, Hogan i Fay – bez ograniczeń, którym podlegają spółki publiczne.

Rodzinie Della Valle długo nie udawało się osiągnąć wspomnianego celu. Pomoc przyszła ze strony Bernarda Arnaulta, wieloletniego przyjaciela nestora rodu, Diego Della Valle.

Za pośrednictwem L. Catterton Management Ltd., firmy kontrolowanej w dużym stopniu przez Bernarda Arnaulta oraz poprzez inne firmy z nim powiązane, francuski miliarder kupił sporą część akcji Tod’s SpA. Jak informują media, firmy powiązane z Arnaultem docelowo miałyby powiększyć zaangażowanie w Tod's SpA do 36 procent.

Jak zapewniają obie strony, rodziny Arnaultów i Della Valle, wiążą przyjacielskie stosunki. Rodzina Della Valle ma zachować 54 procent i w ten sposób pozostać najważniejszym akcjonariuszem firmy. Kolejne 10 procent udziałów ma należeć do firmy Delphine SAS, którą również kontroluje LVMH. Łącznie zatem firmy kontrolowane i powiązane z Bernardem Arnaultem miałyby 46 procent akcji. 

Kim jest Bernard Arnault?

W ostatnich 30 latach francuski przedsiębiorca Bernard Arnault, jeden z najbogatszych ludzi na śiwecie, zbudował potęgę LMVH, koncernu, który stał się potentatem na rynku dóbr luksusowych.

Lata 90. i początek XXI wieku to okres dynamicznych przejęć marek takich jak Loewe, Fendi, Marc Jacobs, Berluti, Rimowa czy Sephora. W ostatnim czasie tempo przejęć nieco osłabło ale udało się przejąć kontrolę nad bardzo znaczącymi graczami – choćby nad niemieckim producentem sandałów Birkenstock, słynnym amerykańskim jubilerem Tiffany & Co., włoskim domem mody Etro czy marką Off-White stworzoną przez nieżyjącego już Virgila Abloha, amerykańskiego projektanta, dyrektora kreatywnego męskiej kolekcji Louis Vuitton. 

Część z przejęć przeprowadzonych przez Bernarda Arnaulta odbyła się w sposób, który zapewnił mu przydomek „wilka w kaszmirze” – francuski miliarder przejmował akcje lub udziały, by zyskać ostatecznie kontrolę nad firmą, która była obiektem jego zainteresowania.

W przypadku Tod’s o wrogim przejęciu nie ma mowy. Arnault publicznie mówi o „wzmocnieniu 20-letniej przyjaźni” między rodzinami Arnaultów i Della Valle i wsparciu dla Włochów.

Biznes
Najbogatszy Europejczyk rusza do Hollywood. Chce zarobić na rosnącej niszy
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Biznes
Marka dla „młodych i pięknych” odradza się. Koniec z toksycznym wizerunkiem
Biznes
Taka sama premia dla wszystkich pracowników. Słynny dom mody dzieli się zyskami
Materiał partnera
Każdy sukces ma swoją cenę
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Biznes
Roszada w firmie najbogatszego Europejczyka. Do gry wchodzi generacja Z