„Lepszy niż Elon Musk”. Kim jest Wang Chuanfu, nowy król motoryzacji?

Chiński miliarder Wang Chuanfu to twórca firmy BYD, która zepchnęła właśnie Teslę Elona Muska z pierwszego miejsca na liście największych na świecie producentów samochodów elektrycznych. Kim jest człowiek, który rzucił wyzwanie Muskowi?

Publikacja: 05.01.2024 11:02

W firmę BYD Wanga Chuanfu zainwestował m.in. fundusz Berkshire Hathaway kontrolowany przez Warrena B

W firmę BYD Wanga Chuanfu zainwestował m.in. fundusz Berkshire Hathaway kontrolowany przez Warrena Buffetta.

Foto: Victor Moriyama; 2023 Bloomberg Finance LP

BYD to nazwa chińskiego przedsiębiorstwa produkującego samochody elektrycznej, które wybiło się na pozycję światowego lidera tej branży. W ostatnim kwartale 2023 roku BYD wyprzedziło Teslę pod względem liczby wyprodukowanych pojazdów.

Choć w całym 2023 roku Tesla była od BYD lepsza zachowując tytuł największego na świecie producenta aut elektrycznych to jednak końcówka roku dla firmy Elona Muska zakończyła się prestiżową porażką.

Twórcą firmy i  właścicielem BYD jest miliarder Wang Chuanfu, którego niektórzy nazywają „chińskim Elonem Muskiem”. Kim jest człowiek, który postanowił rzucić wyzwanie twórcy sukcesu Tesli? 

Rywal Elona Muska. Wang Chuanfu, twórca firmy BYD

Kilkanaście lat temu Elon Musk określał samochody chińskiej firmy BYD jako „niespecjalnie atrakcyjne”, wytykając im niedoskonałość stosowanych rozwiązań technologicznych i problemy wewnątrz firmy. Tymczasem w ostatnim kwartale 2023 roku wyniki sprzedaży założonej w połowie lat 90. firmy BYD były wyższe niż Tesli.

Czytaj więcej

Najbogatsza Europejka przebiła magiczną granicę. Pierwsza kobieta z taką fortuną

BYD sprzedał w tym czasie 526 tysięcy samochodów elektrycznych, podczas gdy Tesla — 484 tysięcy. Wygląda więc na to, że na przestrzeni ostatniej dekady 57-letni Wang Chuanfu odrobił lekcję i zdołał przekonać klientów zainteresowanych samochodami elektrycznymi do tego, by zaufali jego marce.

W pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 roku zysk netto firmy BYD wyniósł 3 miliardy dolarów, czyli dwa razy więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej, a od 2020 roku jej akcje podrożały ponad pięciokrotnie.

Wang Chuanfu. Kim jest „chiński Elon Musk”?

Życiorys Wanga Chuanfu znacząco różni się od Elona Muska. W odróżnieniu bowiem od Muska, który przyszedł na świat w dobrze sytuowanej rodzinie w RPA, Chińczyk zaczynał niemal od zera.

Wang Chuanfu podczas wizyty w Brazylii w 2023 roku.

Wang Chuanfu podczas wizyty w Brazylii w 2023 roku.

Victor Moriyama; 2023 Bloomberg Finance LP

Urodził się w 1966 roku w ubogiej rodzinie w biednej prowincji Anhui we wschodniej części Chin. Dzieciństwo przypadało na okres chaosu i przemocy – krajem wstrząsała anarchiczna „rewolucja kulturalna” rozpętana przez Mao.

Wang stracił rodziców jako nastolatek. Dzięki wsparciu starszej siostry i brata mógł poświęcić się nauce, zdobywając tytuł magistra w Pekińskim Instytucie Metali Nieżelaznych.

Firmę BYD (skrót od słów Build Your Dreams – zbuduj swoje marzenia) założył w 1995 roku w Shenzhen na południu kraju. Początkowo produkowała ona baterie do telefonów komórkowych i inne komponenty dla Siemensa, Nokii i Motoroli. Po przejęciu upadającej chińskiej firmy motoryzacyjnej w 2003, Wang skupił się na produkcji aut elektrycznych.

Aby zminimalizować koszty, BYD od początku stawiał na rozwijanie własnych zakładów produkcyjnych i innowacje, zamiast zlecać produkcję poszczególnych elementów i podzespołów firmom zewnętrznym. Zdaniem ekspertów to właśnie maksymalne cięcia kosztów produkcji zadecydowały o sukcesie firmy BYD, która teraz zaopatruje w podzespoły również swoich rywali, między innymi Teslę i Toyotę.

Ze skromnego chemika Wang Chuanfu stał się w Chinach postacią niemal kultową, zarówno w świecie tamtejszej nauki, jak i biznesu. Jednak w odróżnieniu od Elona Muska, Wang unika mediów i rozgłosu.

Rozmówcy „Financial Timesa” znający chiński rynek motoryzacyjny opisują Wanga jako menadżera, który stawia na mikrozarządzanie i jest tytanem pracy, a pojęcie „work-life balance” jest mu całkowicie obce. Padają też zarzuty o niewłaściwą kulturę pracy wewnątrz firmy. „Robotnicy są traktowani właściwie jak roboty” – mówi jeden z rozmówców „Financial Timesa”.    

Firmą BYD od lat interesują się zachodni inwestorzy, chcący uszczknąć coś dla siebie z coraz cenniejszego tortu, jakim jest biznesowe „dziecko” Wanga. Dość powiedzieć, że w gronie inwestorów jest firma Berkshire Hathaway kontrolowana przez Warrena Buffetta, amerykańskiego miliardera i nestora branży inwestycyjnej.

Charlie Munger, zmarły niedawno wiceprezes Berkshire Hathaway stwierdził, że Wang Chuanfu jest „skuteczniejszy w działaniu niż Elon Musk”. To właśnie Munger w 2008 roku namówił Buffetta do zainwestowania w BYD 230 milionów dolarów w zamian za 10 procent udziałów firmy. Twierdził wówczas, że Wang łączy cechy Thomasa Edisona i Jacka Welcha, słynnego prezesa General Electric.

Obecnie „Forbes” wycenia wartość majątku Wanga na ponad 18 miliardów dolarów, co czyni go jednym z najbogatszych obywateli ChRL.

BYD to nazwa chińskiego przedsiębiorstwa produkującego samochody elektrycznej, które wybiło się na pozycję światowego lidera tej branży. W ostatnim kwartale 2023 roku BYD wyprzedziło Teslę pod względem liczby wyprodukowanych pojazdów.

Choć w całym 2023 roku Tesla była od BYD lepsza zachowując tytuł największego na świecie producenta aut elektrycznych to jednak końcówka roku dla firmy Elona Muska zakończyła się prestiżową porażką.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Najbogatszy Europejczyk rusza do Hollywood. Chce zarobić na rosnącej niszy
Biznes
Marka dla „młodych i pięknych” odradza się. Koniec z toksycznym wizerunkiem
Biznes
Taka sama premia dla wszystkich pracowników. Słynny dom mody dzieli się zyskami
Materiał partnera
Każdy sukces ma swoją cenę
Biznes
Roszada w firmie najbogatszego Europejczyka. Do gry wchodzi generacja Z
Biznes
Najbogatszy Europejczyk znów na zakupach. Skupuje luksusowe nieruchomości