Wielkie zmiany w świecie włoskiej mody. Rodzinne imperium na sprzedaż?

Dom mody Missoni, jedna z najbardziej znanych marek świata włoskiej branży modowej, niebawem może zmienić właściciela. Rodzina Missonich rozważa sprzedaż firmy – informuje Reuters.

Aktualizacja: 23.11.2023 15:34 Publikacja: 22.11.2023 11:07

Wielkie zmiany w świecie włoskiej mody. Rodzinne imperium na sprzedaż?

Foto: Francesco Liotti Unsplash

Założona 70 lat temu marka Missoni uczyniła jej twórców multimilionerami. Wygląda jednak na to, że rodzinny biznes może zostać sprzedany. Taką informację podał Reuters.

Reuters: Rodzina Missonich rozważa sprzedaż rodzinnego biznesu

Missoni to jedna z marek, które wprowadziły sporo zamieszania w modzie lat 50. i 60. ubiegłego wieku. Charakterystyczne, wzorzyste dzianiny zrewolucjonizowały podejście do projektowania ubrań – i zainspirowały następne pokolenia projektantów mody.

Wciąż żyje nestorka rodu Missonich, Rosita Missoni, 92-letnia współzałożycielka i prezeska firmy. W rękach rodziny znajduje się 59 procent udziałów w firmie, resztę należy do włoskiego funduszu inwestycyjnego FSI.

Czytaj więcej

Moda leci w kosmos. Wielki powrót ubrań jak z „Odysei kosmicznej” Kubricka

Być może jednak struktura własności we włoskim domu mody znacząco się zmieni. Cytując wypowiedzi dwóch osób z bliskiego otoczenia firmy, agencja Reuters informuje, że zarząd Missoni zatrudnił firmę Rothschild & Co. (swoją drogą, również rodzinną) w roli doradcy finansowego. Celem ma być potencjalna sprzedaż firmy.

Informatorzy Reutersa twierdzą, że rodzina Missonich jest otwarta na propozycje ze strony podmiotów zainteresowanych kupnem marki i że rozważy wszystkie scenariusze. Dodają, że zainteresowanych nie brakuje, a wśród nich znajdują się między innymi duże koncerny działające w branży luksusowej.

Reuters przypomina, że dyrektor zarządzający marki Missoni, Livio Proli, w trakcie jednego z oficjalnych spotkań w październiku tego roku przyznał, że przynależność do dużego koncernu byłaby korzystna dla marki.

Źródła, na które powołuje się Reuters, informują, że poczyniono już pewne „niezbędne wstępne kroki”. Zaznaczają przy tym jednak, że jak dotąd nie podjęto w sprawie sprzedaży marki Missoni żadnej decyzji, nie też wdrożono żadnych formalnych procedur związanych z przejęciem firmy przez jakikolwiek zewnętrzny podmiot.

Missoni: dzianinowe imperium z 70-letnią historią

Markę Missoni założyło małżeństwo Ottavio i Rosita Missoni w 1953 roku w lombardzkim Gallarte, firma świętuje więc swoje 70-lecie. Znakiem rozpoznawczym włoskiego domu mody stały się luksusowe dzianiny w kolorowe, wyraziste wzory.

Na przestrzeni lat 50. i 60. nowatorskie projekty Missoni całkowicie zmieniły postrzeganie dzianiny przez ówczesny świat mody. Dotychczas materiał ten nie był zbyt ceniony. Z biegiem lat portfolio marki rozwinęło się o linię męską, dziecięcą a także perfumy. Dziś firma sprzedaje również tekstylia domowe.

W 2018 roku firma FSI za 70 milionów euro odkupiła od rodziny Missonich 41 procent udziałów marki. Rok później dyrektorem kreatywnym włoskiego domu mody został Filippo Grazioli, zastępując Angelę Missoni, która pracowała na tym stanowisku przez 24 lata.

Córką Angeli, wnuczką założycieli marki Missoni, a zarazem dziedziczką dzianinowego imperium jest Margherita Maccapani Missoni, również projektantka. Wiosną tego roku ogłosiła ona jednak stworzenie własnej marki – Maccapani.

Choć – jak mówi sama Margherita – marka Maccapani w pewnej mierze nawiązuje do dziedzictwa Missoni, to jest to całkowicie osobne przedsięwzięcie, w które projektantka jest mocno zaangażowana. Trudno więc przypuszczać, że jest ona zainteresowana przejęciem sterów w rodzinnej firmie.

Założona 70 lat temu marka Missoni uczyniła jej twórców multimilionerami. Wygląda jednak na to, że rodzinny biznes może zostać sprzedany. Taką informację podał Reuters.

Reuters: Rodzina Missonich rozważa sprzedaż rodzinnego biznesu

Pozostało 94% artykułu
Biznes
Najbogatszy Europejczyk rusza do Hollywood. Chce zarobić na rosnącej niszy
Biznes
Marka dla „młodych i pięknych” odradza się. Koniec z toksycznym wizerunkiem
Biznes
Taka sama premia dla wszystkich pracowników. Słynny dom mody dzieli się zyskami
Materiał partnera
Każdy sukces ma swoją cenę
Biznes
Roszada w firmie najbogatszego Europejczyka. Do gry wchodzi generacja Z
Biznes
„Lepszy niż Elon Musk”. Kim jest Wang Chuanfu, nowy król motoryzacji?