2022 będzie rokiem NoLo: nadchodzi moda na drinki bez alkoholu

Ostatnie miesiące to błyskawicznie rosnąca popularność drinków i koktajli bezalkoholowych lub z niewielką ilością alkoholu. Ten trend zyskał już nawet specjalne określenie: NoLo. Co oznacza ten skrót?

Publikacja: 15.12.2021 11:39

Popularność koktajli NoLo rośnie w pandemii.

Popularność koktajli NoLo rośnie w pandemii.

Foto: Stanislav Ivanitskiy

NoLo skrót od angielskich określeń „Non-Alcoholic” oraz „Low-Alcoholic” i odnosi się do koktajli, po które – zdaniem anailtyków – będziemy sięgać coraz częściej w 2022 roku.

Zwrot uwagi konsumentów ku lżejszym drinkom analitycy branży alkoholowej wieszczyli już rok temu i wygląda na to, że ten trend się utrzyma. To jedna z bardziej zmian pandemicznych. Z czego bierze się popularność NoLo? 

NoLo: najpopularniejsze bezalkoholowe koktajle 2022 roku

Marka Bacardi opublikowała raport przedstawiający trendy, które będą dominować w 2022 roku. Co wynika z tych analiz? Ludzie coraz częściej wybierają drinki bezalkoholowe. Autorzy raportu przytaczają w tym kontekście wyniki badania Nielsena, które pokazują, że w 2021 roku po napoje bezalkoholowe i niskoalkoholowe (czyli wpisujące się w kategorię NoLo) sięgało aż 58 procent ludzi więcej, niż w roku 2020.

Czytaj więcej

Chiny walczą z pijaństwem: zapraszanie znajomych na drinka będzie karane

Okazuje się więc, że wieczór w barze czy restauracji wcale nie musi oznaczać zamawiania drinków z alkoholem. Wykazujemy w tej kwestii swego rodzaju „fleksitarianizm”, tyle że dotyczący koktajli. Analogicznie do fleksitarianizmu jako sposobu jedzenia, w przypadku drinków częściej stawiamy na niebanalne koktajle bezalkoholowe, nie rezygnując jednak od czasu do czasu z tych klasycznych.

Analitycy marki Bacardi zauważają, że zamówienie drinka bezalkoholowego przestaje wiązać się ze stygmatyzacją. Wręcz przeciwnie – jest ono coraz modniejsze.

Nie uszło to uwadze producentów lekkich i bezalkoholowych drinków, a także branży gastronomicznej. W barach powszechnie dostępne są bezalkoholowe wersje klasycznych drinków, które smakowo w niczym nie ustępują tym ostatnim. I wcale nie muszą przy tym być bezsmakowymi lub przesłodzonymi, nieciekawymi napojami.

Na fali tego trendu powstała również ciągle powiększająca się kategoria win bezalkoholowych. Unia Europejska już dała zielone światło, aby włączyć określenie „wino bezalkoholowe” do oficjalnej, legalnej nomenklatury.

Mamy coraz bardziej wyrobiony gust

Co ciekawe, bardziej odpowiedzialnej i świadomej konsumpcji alkoholu towarzyszy wiedza, jaką zdążyliśmy posiąść w domowym zaciszu. Dotyczy ona nie tylko wpływu alkoholu na zdrowie, ale także miksologii, czyli sztuki tworzenia drinków. W tym aspekcie wielu ludzi miało w weekendy sporo czasu na to, aby samemu zabawić się w barmana i eksperymentować z kreowaniem swoich ulubionych koktajli.

Oczywiście nie zawsze wybieramy wyłącznie drinki bezalkoholowe. Autorzy raportu zaważają, że w kwestii spożycia alkoholu bardzo wyraźną tendencją jest wybieranie alkoholi z wyższych półek. Cytując wyniki ankiet wśród barmanów współpracujących z marką Bacardi, aż połowa z nich zauważyła wzrost zamówień drinków z kategorii premium.

Innymi słowy, wolimy pić rzadziej, ale za to bardziej luksusowo, co przewidział również raport firmy analitycznej IWSR, opublikowany na początku 2021 roku. Coraz częściej stawiamy na drinki skomponowane z najwyższej jakości składników. Ucząc się nowych receptur, kierowani ciekawością, w 2021 roku zdążyliśmy poznać nowe, nietypowe i rzadkie składniki koktajli, pochodzące od niewielkich, rzemieślniczych producentów. Analitycy przewidują, że również w 2022 roku ciekawość ta nie opuści znaczącej grupy miłośników dobrych drinków.

Jeszcze jednym zjawiskiem, które zdaniem badaczy mocno wpisze się w naszą konsumpcję alkoholi, jest preferowanie napojów, które wytworzono w sposób etyczny i zrównoważony. Przypuszcza się więc, że chętniej będziemy kupować lokalne, ekologiczne produkty – i że będziemy gotowi zapłacić za nie więcej.

NoLo skrót od angielskich określeń „Non-Alcoholic” oraz „Low-Alcoholic” i odnosi się do koktajli, po które – zdaniem anailtyków – będziemy sięgać coraz częściej w 2022 roku.

Zwrot uwagi konsumentów ku lżejszym drinkom analitycy branży alkoholowej wieszczyli już rok temu i wygląda na to, że ten trend się utrzyma. To jedna z bardziej zmian pandemicznych. Z czego bierze się popularność NoLo? 

Pozostało 89% artykułu
Alkohole
„Suchy styczeń” coraz popularniejszy. Czy „Dry January” pomaga zmienić nawyki?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Alkohole
Koszmarny rok dla prosecco. Duma Włoch może zniknąć?
Alkohole
Zagadka sake: Japończykom się znudziła, na świecie bije rekordy popularności
Alkohole
Najstarsza butelka rumu sprzedana na aukcji. Odnaleziono ją w piwnicy w Anglii
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Alkohole
Szampan na Sylwestra: czym wznieść toast za nowy rok? Do wyboru jest wiele opcji