W National Muzeum w Londynie po niemal 150 latach i po raz pierwszy w historii będzie można oglądać dwa obrazy słynnego francuskiego Édouarda Maneta, które są dwiema częściami tej samej sceny. Przez prawie półtora wieku znajdowały się osobno i nigdy się nie spotkały. Dlaczego Manet postanowił je rozdzielić?
Wystawa obrazów Édouarda Maneta w Londynie
Żyjącego w latach 1832-1883 francuskiego malarza Édouarda Maneta uważa się za prekursora a zarazem jednego z najwybitniejszych przedstawicieli impresjonizmu, który otworzył drogę dla rozwoju sztuki współczesnej. Do jego najsłynniejszych dzieł należy kontrowersyjne w owych czasach „Śniadanie na trawie”, intrygujący „Bar w Folies-Bergère” czy zmysłowa „Olimpia”.
Czytaj więcej
W Muzeum Prado ruszyła wyjątkowa wystawa prac El Greco. Pierwszy raz od ponad 100 lat można w jednym miejscu obejrzeć aż osiem dzieł słynnego XVI-wiecznego artysty.
Manet słynął między innymi z niezwykle nastrojowych płócien dokumentujących codzienne życie współczesnych mu ludzi, w tym życie towarzyskie Paryża drugiej połowy XIX wieku. Takie są właśnie dwa wyjątkowe obrazy pod tytułem „W kawiarni” oraz „W kawiarni podczas koncertu”, przedstawiające grupę gości „Brasserie Reichshoffen”, znajdującej się w paryskiej dzielnicy Montmartre.
Obydwa dzieła mają ciekawą historię, bo na początku – w trakcie ich powstania – stanowiły jedno płótno. Obrazy przedstawiają ten sam stół barowy w tętniącej życiem kawiarni wraz ludźmi siedzącymi po obydwu jego stronach. W pewnym momencie Manet postanowił podzielić obraz na dwa i każdy z nich dokończyć osobno.