Wszyscy żyjemy na co dzień w lokalnych społecznościach, niezależnie od tego, czy mieszkamy w wielkiej metropolii, czy małym miasteczku. To te społeczności nas kształtują, to one mają wpływ na to, jak nam się żyje. W nich najłatwiej zauważyć to, jak poprawiła się jakość naszego życia w ostatnich kilku dekadach. Trudno byłoby wyobrazić sobie te zmiany bez niezależnego handlu – to ważna część krajobrazu polskich miast. Sklepy niezależne – czyli zarządzane i prowadzone przez ich właścicieli, a nie wielkie i centralnie sterowane sieci handlowe – to ważny filar lokalnych gospodarek i życia społecznego w Polsce.

O roli handlu niezależnego, a także o zaangażowaniu Grupy Eurocash we wspieraniu przedsiębiorczości swoich pracowników i klientów, opowiada nowy projekt filmowy organizacji Consumer Goods Forum zatytułowany ”Better Lives through Better Business” (czyli „Lepsze życie dzięki odpowiedzialnemu biznesowi”) zrealizowany przez BBC StoryWorks Commercial Productions.

Handel niezależny w Polsce i rozwój lokalnych społeczności

„To, co się dzieje w Polsce przez ostatnie dekady, jest wyjątkowe i warte pokazania widzom na całym świecie” – mówi Pedro Martinho, członek zarządu Grupy Eurocash odpowiedzialny za obszar CSR, wyjaśniając powód zaangażowania Grupy w ten projekt.

„Niezależni przedsiębiorcy, w których w Grupie Eurocash wierzymy od ponad 25 lat, mają ponad 40-procentowy udział w polskim rynku FMCG, zapewniając tym samym dostęp do potrzebnych produktów 35 milionom Polaków dziennie*. Zatrudniają tysiące osób, płacą podatki lokalnie, zapewniają regionalnym producentom kanały dystrybucji ich produktów, tym samym przyczyniając się do rozwoju lokalnych społeczności” – dodaje Martinho.

Rola niezależnych przedsiębiorców ma też dodatkowy wymiar, którego znaczenie dla społeczności lokalnych trudno przecenić. Handel niezależny zapewnia sprawiedliwą dystrybucję bogactw: podczas gdy dyskonty pozwalają się rozwijać niewielkiej grupie współpracujących z nimi dużych producentów, niezależni przedsiębiorcy otwierają możliwości rozwoju przed lokalnymi producentami żywności, a ich działalność przedkłada się na zasilanie budżetów lokalnych, a nie jedynie na wpływy do budżetów wielkich miast.

Handel niezależny to ludzie

Film ”Better Lives Through Better Business” to historia wielu ludzi, bo to oni od lat tworzą fundament handlu niezależnego w Polsce. To ludzie tacy jak Jerzy Rogala, który prowadzi sklepy na południu Polski i opowiada w filmie o swojej codziennej pracy. Sklepy Jerzego Rogali korzystają z zaopatrzenia, wsparcia marketingowego i technologicznego Grupy Eurocash. Z drugiej strony – sprzedają produkty regionalnych dostawców, bardzo poszukiwane przez konsumentów. Mają też niebagatelne znaczenie dla lokalnej gospodarki, tworząc miejsca pracy dla kilkuset mieszkańców miejscowości, w których działają.

""

Fot: materiały prasowe

sukces.rp.pl

W filmie o swojej pracy opowiada też Marta Królikowska. Jej historia jest niezwykła – jako 23-latka przyczyniła się do powstania sieci abc na kołach, projektu mobilnych sklepów Grupy Eurocash docierających do wsi i małych miejscowości, w których nie ma sklepów stacjonarnych, dzięki czemu mieszkańcy nie muszą jechać do oddalonych o kilka lub kilkanaście kilometrów miejscowości, by zrobić codzienne zakupy.

Wizytówka polskiej przedsiębiorczości

W filmie ”Better Lives Through Better Business” Luis Amaral, prezes i główny akcjonariusz firmy, tłumaczy misję Grupy Eurocash – hurtownika, który daje małym i średnim niezależnym przedsiębiorcom możliwość konkurowania i rozwijania ich przedsiębiorstw na rynku detalicznym: „Działalność Eurocash to zapewnianie skali i możliwości, które mają duże sklepy – mniejszym placówkom, należącym do niezależnych właścicieli, przy jednoczesnym zachowaniu wszystkiego, co konsumenci cenią w lokalnych sklepach”. Dzięki temu konsumenci mogą robić zakupy w nowoczesnych placówkach, korzystając z tego, co je wyróżnia na rynku – z szerokiej oferty produktowej dopasowanej do potrzeb konkretnej społeczności oraz przyjaznych relacji.

""

Fot: materiały prasowe

sukces.rp.pl

„Handel niezależny to najlepsza wizytówka polskiej przedsiębiorczości – i – co więcej – ma on realny wpływ na lokalne społeczności i gospodarki. Mamy nadzieję, że ten film pozwoli zrozumieć konsumentom, że robiąc zakupy w sklepie prowadzonym, np. przez swojego sąsiada, przyczyniają się do tego, że wszystkim dookoła żyje się lepiej” – podkreśla Pedro Martinho.

Film można obejrzeć poniżej:

*dane z Raportu Odpowiedzialnej Społeczności Grupy Eurocash za rok 2020 https://media.eurocash.pl/aktualnosci/658311/grupa-eurocash-podsumowuje-rok-epidemii-i-nowej-normalnosci-spolka-opublikowala-raport-z-dzialalnosci-niefinansowej-za-2020-rok

Materiał powstał we współpracy z Grupą Eurocash