Społeczność ludzi, których łączą pasje. Sekret sukcesu serwisu OLX

OLX to nie tylko największy serwis ogłoszeniowy w Polsce. To także ogromna – i stale rosnąca – społeczność ludzi pełnych pasji, mających niezwykłe umiejętności. Z czego wynika fenomen tego serwisu?

Publikacja: 15.11.2024 06:13

Drewniana miniatura kutra bałtyckiego to dzieło Piotra Ciastko, stolarza z Trzcińska-Zdroju, jednego

Drewniana miniatura kutra bałtyckiego to dzieło Piotra Ciastko, stolarza z Trzcińska-Zdroju, jednego z bohaterów reportażu Witolda Szabłowskiego „Istota rzeczy to relacje między ludźmi”.

Foto: OLX

Materiał promocyjny

Kochamy dobrze opowiedziane historie. Dlatego z taką przyjemnością pochłaniamy seriale i nie jesteśmy w stanie oderwać się od audiobooków. Z tego samego powodu zapełniamy mieszkania meblami vintage albo poszukujemy zegarków z ciekawą historią. Dla wielu osób przedmiot z duszą ma większą wartość niż rzeczy produkowane masowo. Decydują emocje.

W każdym przedmiocie zapisana jest opowieść, którą pragniemy odkryć. Te historie łączą ludzi mocniej, niż nam się wydaje. Nowy właściciel przedmiotu to kolejny rozdział sagi, czasem tajemniczej, czasem zabawnej – zawsze ekscytującej, wartej odkrycia i opowiedzenia. O przedmiotach używanych, ich sprzedawcach i nabywcach powstają filmy dokumentalne, a także reportaże – jak tekst Witolda Szabłowskiego, cenionego polskiego dziennikarza, opowiadający o osobach, które zamieszczają ogłoszenia w serwisie OLX, zatytułowany „Istota rzeczy to relacje między ludźmi”.

Rynek, który rośnie

OLX można nazwać największym serwisem ogłoszeniowym w Polsce, ale będzie to tylko część prawdy. To także ogromna społeczność ludzi poszukujących przedmiotów „z duszą”, ciekawych ich historii – a także historii osób, które je sprzedają. Co ważne – to grupa, która cały czas rośnie. Według danych z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej już 42 procent badanych Polaków kupuje w sieci produkty używane, a w czołówce najchętniej kupowanych znajdują się produkty modowe, rzeczy do domu czy ogrodu, a także elektronika.

Pojęcie Recommerce (Reverse Commerce – handel wtórny) narodziło się w 2005 roku. Z początku wydawało się czymś nowym i zaskakującym, ale szybko rosło w siłę i stało się globalnym fenomenem. Co ważne – recommerce bardzo szybko przeniósł się do sieci. Możliwości, które oferował internet, były nie to przecenienia. Dzięki dostępowi do sieci użytkownicy mogli liczyć na szeroki wybór produktów, oszczędność, a także – co staje się coraz ważniejsze – na zrównoważoną konsumpcję. 

W Polsce recommerce staje się zjawiskiem na dużą skalę, do tego szybko rosnącym. Według danych z raportu OLX „Re-commerce bez tajemnic” z 2023 roku, 2/3 badanych Polaków kupiło lub sprzedało w ciągu roku przynajmniej jeden używany przedmiot, a 84 procent badanych ma zamiar zrobić to w przyszłości. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że rozkwit re-commerce w Polsce dopiero przed nami. Z badania OLX wynika bowiem, że wciąż dużo chętniej kupujemy rzeczy używane niż je sprzedajemy.  

OLX: społeczność i ludzkie emocje

OLX to jednak nie tylko liczby, dane i analizy oparte na wynikach i wskaźnikach. To także, a może przede wszystkim – ludzkie emocje, które dają początek nowym znajomościom i dzieleniu się swoimi pasjami. „Co roku miliony osób poznają się dzięki portalowi ogłoszeniowemu OLX. Dla wielu to sposób pozbycia się rzeczy, których już nie potrzebują, czy uporządkowania szafy, a z drugiej strony kupienia czegoś w dobrej cenie. Miliony przedmiotów – miliony motywacji. Ale można też zyskać coś więcej. Kupujący i sprzedający to często ludzie pasji, marzeń i niezwykłych umiejętności. Dzięki emocjonującym transakcjom poznają się na OLX, a część tych znajomości przeradza się później w przyjaźnie” – pisze Witold Szabłowski w swoim reportażu „Istota rzeczy to relacje między ludźmi”.

Statystyki zdają się potwierdzać tę obserwację. Jak wynika z danych PwC, zależy nam na kontakcie z drugim człowiekiem podczas robienia zakupów w sieci. Bot nie jest dla nas ciekawym rozmówcą, między innymi dlatego chętnie korzystamy z serwisu OLX, bo tam po drugiej stronie jest człowiek. W OLX szukamy przedmiotów z ciekawą historią, ale też poznajemy ludzi, z którymi łączą nas pasje i zainteresowania. Bywa, że rodzą się w ten sposób przyjaźnie, jak w przypadku Igora i Piotra, bohaterów reportażu Witolda Szabłowskiego. W czasach, w których łatwo jest kupić masowo produkowany, nietrwały i nieekologiczny produkt, pragniemy czegoś więcej – autentyczności, historii i emocji.

Materiał promocyjny

Materiał promocyjny

Kochamy dobrze opowiedziane historie. Dlatego z taką przyjemnością pochłaniamy seriale i nie jesteśmy w stanie oderwać się od audiobooków. Z tego samego powodu zapełniamy mieszkania meblami vintage albo poszukujemy zegarków z ciekawą historią. Dla wielu osób przedmiot z duszą ma większą wartość niż rzeczy produkowane masowo. Decydują emocje.

Pozostało 92% artykułu
Społeczeństwo
Milionerzy jak pokolenie Z. Eksperci o zjawisku, które zmienia definicję luksusu
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Społeczeństwo
Zamożni klienci marek luksusowych „głosują nogami”. Nowy kłopot gigantów branży
Społeczeństwo
Tinder podsumowuje rok. Nanorelacje, Loud Looking: nadchodzą nowe typy związków
Społeczeństwo
Biznesowe imperium Gwyneth Paltrow zmienia formułę. Pozew i zwolnienia
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Społeczeństwo
Brytyjczycy wybrali słowo roku. Młodzież w Polsce używa go regularnie