„Śpiąca królewna”, „Pan Muffin” i „Clark Kent”: za nami rekordowe igrzyska memów

Co zapamiętamy z igrzysk w Paryżu? Historyczne srebro Polaków w siatkówce? Sensacyjny finał konkursu skoku o tyczce mężczyzn? Złoty medal Novaka Djokovicia w tenisie? A może tureckiego „Hitmana”, brytyjskiego skoczka do wody Toma Daleya robiącego sweter na drutach – lub niezwykłą australijską breakdancerkę?

Publikacja: 12.08.2024 17:27

Ukraińska zawodniczka Jarosława Mahuczich biorąca udział w finale skoku wzwyż, chętnie odpoczywała z

Ukraińska zawodniczka Jarosława Mahuczich biorąca udział w finale skoku wzwyż, chętnie odpoczywała zawinięta w śpiwór.

Foto: Andrej ISAKOVIC AFP

Już dawno igrzyska olimpijskie nie odbiły się w mediach tak szerokim echem – i to z tak wielu powodów. Nie obyło się bez skandali, ale nie zabrakło też zabawnych sytuacji ze sportowcami w roli głównej. Doświadczyliśmy również bezprecedensowego wysypu memów – i prawdopodobnie będą krążyć jeszcze długo po zakończeniu imprezy.

Paryż 2024: święto sportu i memów

Turecki wicemistrz olimpijski w strzelaniu z pistoletu pneumatyczneego i jego koreańska rywalka. Brazylijski surfer unoszący się nad powierzchnią wody niczym prorok. Włoska gimnastyczka obejmująca ogromny krążek parmezanu. Ukraińska „Śpiąca Królewna” Jarosława Mahuczich przysypiająca w śpiworze w trakcie olimpijskiego finału skoku wzwyż ––albo amerykański gimnastyk Stephen Niedoroscik zdejmujący okulary przed swoimi startami niczym Clark Kent, który przemienia się w Supermana. To tylko kilka postaci i sytuacji z tegorocznych igrzysk w Paryżu, które stały się źródłem memów. Tylu zabawnych zdjęć i filmików wokół imprezy i jej głównych aktorów nie powstało ani w trakcie poprzednich igrzysk, ani podczas tegorocznego Euro.

Jarosława Mahuczich drzemiąca w śpiworze podczas finału skoku wzwyż. Takie ujęcia zapewniły jej przy

Jarosława Mahuczich drzemiąca w śpiworze podczas finału skoku wzwyż. Takie ujęcia zapewniły jej przydomek „Śpiąca królewna”.

Andrej ISAKOVIC / AFP

Przykładów wydarzeń i postaci, które stały się dla internautów inspiracją do stworzenia memów, można mnożyć. Kreatywność użytkowników TikToka, Instagrama, X czy Facebooka okazała się przy tym nie mieć granic.

Czytaj więcej

Pokonali Adidasa. Nowe najbardziej pożądane buty na świecie to dzieło dwóch firm

Twórcami memów byli też sami sportowcy, którzy – jak wielu ich rówieśników na całym świecie – chętnie relacjonuje swoje codzienne życie w social mediach. Przykładem niech będzie norweski pływak Henrik Christiansen, który opublikował masę zdjęć, nagrań i autorskich memów, w których dzieli się swoją miłością do czekoladowych babeczek serwowanych w wiosce olimpijskiej. Do Norwega błyskawicznie przylgnął przydomek „The Muffin Man”.

Kim Yeji, zdobywczyni srebrnego medalu w strzelaniu z pistoletu pneumatycznego z 10 metrów podbiła i

Kim Yeji, zdobywczyni srebrnego medalu w strzelaniu z pistoletu pneumatycznego z 10 metrów podbiła internet w pierwszych dniach igrzysk.

ALAIN JOCARD AFP

Do zabawy z publikacją memów przyłączyły się także niektóre media sportowe transmitujące przebieg igrzysk, a nawet organizacje olimpijskie czy politycy. Memy pojawiły się między innymi na oficjalnych kanałach społecznościowych Igrzysk Olimpijskich w Paryżu czy Kamali Harris, ubiegającej się o fotel prezydenta Stanów Zjednoczonych.

Paryż 2024: Dzięki memom zapamiętamy te igrzyska na długo

Co jest przyczyną takiego wysypu memów dotyczących głównych bohaterów tegorocznych igrzysk – i nie tylko ich? Możliwe, że wynika to z odmłodzenia grona obserwatorów tej imprezy. Memy są dla młodych użytkowników jednym z najprostszych sposobów na wyrażenie własnych myśli i emocji.

Być może całe zjawisko zawdzięczamy też organizatorom igrzysk – Międzynarodowemu Komitetowi Olimpijskiemu oraz francuskiemu Komitetowi Organizacyjnemu. Do harmonogramu wróciło bowiem kilka dyscyplin, które zyskują coraz większą popularność wśród młodych sportowców i kibiców (na przykład wspinaczka sportowa czy skateboarding), a niektóre z nich pojawiły się na igrzyskach po raz pierwszy – jak chociażby breakdance.

Zdjęcie brazylijskiego surfera Gabriela Mediny uznano za jedno z najlepszych na tych igrzyskach.

Zdjęcie brazylijskiego surfera Gabriela Mediny uznano za jedno z najlepszych na tych igrzyskach.

Jerome BROUILLET AFP

Nie jest też tajemnicą, że memy już od szeregu lat są dla film i organizacji z wielu branż szalenie skutecznym sposobem reklamowania się w internecie. Zwłaszcza jeżeli chce się ze swoimi treściami i ofertami dotrzeć do młodszego grona odbiorców. Sportowcy to młodzi ludzie, wielu z nich świetnie rozumie prawa, którymi rządzą się media społecznościowe i potrafi to wykorzystać.

Wyczyny innych zawodników i zawodniczek po prostu nie uszły uwadze czujnych internautów, tak było choćby z tureckim strzelcem sportowym, Yusufem Dikeçem, którego postawa w trakcie rywalizacji wzbudziła sensację do tego stopnia, że podczas swoich konkurencji naśladowali go inni sportowcy – np. szwedzki tyczkarz Armand Duplantis po oddaniu rekordowego „skoku po złoto”.

Jak trwałe będą olimpijskie memy i jak szybko o nich zapomnimy? Wiele z nich szybko przepadnie, ale całkiem możliwe, że część z nich przetrwa w naszej pamięci dłużej niż wspomnienie o wynikach sportowców na igrzyskach. Na tym polega siła dobrego mema – zaczyna żyć własnym życiem. 

Już dawno igrzyska olimpijskie nie odbiły się w mediach tak szerokim echem – i to z tak wielu powodów. Nie obyło się bez skandali, ale nie zabrakło też zabawnych sytuacji ze sportowcami w roli głównej. Doświadczyliśmy również bezprecedensowego wysypu memów – i prawdopodobnie będą krążyć jeszcze długo po zakończeniu imprezy.

Paryż 2024: święto sportu i memów

Pozostało 92% artykułu
Społeczeństwo
Hiszpania likwiduje nagrodę państwową dla torreadorów. Zmierzch ery corridy?
Społeczeństwo
Raport: nieszczęśliwy jak polski nastolatek. Rekordowo niski wynik na tle Europy
Społeczeństwo
Podwójna porażka Adidasa: przegrana w sporze o prawa do trzech pasków
Społeczeństwo
„August Blues”: atak letniej melancholii. Dlaczego nie znosimy sierpnia?
Społeczeństwo
Nadchodzi epidemia samotności wśród pracowników. Eksperci biją na alarm
Społeczeństwo
Generacja Z i „era nieufności”. Nadchodzą trudne czasy dla influencerów