Generacja Z nie jest ambitna? Nowy raport obala stereotyp na temat młodych ludzi

Jaki sport najbardziej lubią uprawiać przedstawiciele generacji Z? Przebadali to analitycy popularnej aplikacji Strava służącej do monitorowania aktywności fizycznych. Wyniki niektórym mogą wydać się zaskakujące.

Publikacja: 13.03.2024 04:37

Eksperci aplikacji Strava przebadali aktywności fizyczne swoich użytkowników i użytkowniczek.

Eksperci aplikacji Strava przebadali aktywności fizyczne swoich użytkowników i użytkowniczek.

Foto: Bruno Nascimento Unsplash

Analitycy aplikacji Strava, popularnej między innymi wśród miłośników jazdy na rowerze, postanowili przebadać upodobania swoich użytkowników i użytkowniczek. Efektem jest obszerny raport, który dostarcza ogromną ilość informacji na temat tego, jakie sporty uprawiamy i co sprawia, że poświęcamy czas na aktywność fizyczną.

Ulubiony sport generacji Z. Raport aplikacji Strava

Raport firmy Strava przynosi też sporo zaskakujących informacji, przeczących powszechnym stereotypom. Jednym z nich jest zamiłowanie przedstawicieli generacji Z do jazdy na rowerze. Tymczasem z danych przedstawionych przez Stravę wynika, że ulubioną dyscypliną sportu przedstawicieli pokolenia Z jest bieganie. Z kolei ich największą motywacją nie jest utrzymanie dobrej kondycji fizycznej i względy zdrowotne, ale potrzeba wyznaczania sobie coraz ambitniejszych celów.

Czytaj więcej

Ulubiona marka generacji Z to oni sami. 20-latkowie mają na tym punkcie obsesję

Analitycy Stravy pod uwagę wzięli takie wskaźniki jak wiek i ulubione dyscypliny sportowe. Po raz pierwszy jednak twórcy badania zapytali użytkowników o to, co najbardziej motywuje ich do wstania z kanapy, a także o ich nawyki treningowe i o to, co najbardziej  przeszkadza im w aktywności fizycznej. Dane do raportu zebrano w okresie od 1 października 2022 roku do 30 września 2023 roku.

Okazuje się, że w przypadku przedstawicieli pokolenia Z, a więc dzisiejszych dwudziestokilkulatków, wśród ulubionych dziedzin sportu w tej grupie wiekowej zdecydowanie przoduje bieganie – podobnie jak w przypadku przedstawicieli starszych pokoleń. Swoje wyniki w tej dyscyplinie zapisało 69 procent „Zetek”. Dla porównania, swoje aktywności biegowe zapisało w aplikacji Strava 62 procent milenialsów, 51 procent przedstawicieli pokolenia X i zaledwie 29 procent „boomersów”, czyli osób wieku powyżej 60 roku życia.

Aktywność użytkowników Stravy pokazuje też, że do biegania przekonuje się coraz więcej osób. Liczba tras, które zapisali oni w aplikacji, wzrosła w badanym okresie o cztery procent. Nie powinno przy tym dziwić, że młoda generacja Z może poszczycić się jednymi z najlepszych wyników spośród wszystkich użytkowników tej aplikacji.

Generacja Z: ambitni i młodzi

Autorzy badania przeprowadzili również przedstawicieli ankiety, w który zapytali młodych ludzi o to, co motywuje ich do wyjścia z domu i pobiegania. Okazuje się, że aspekty zdrowotne i dobra kondycja fizyczna znajdują się na szarym końcu listy motywatorów.

Z odpowiedzi „Zetek” wynika, że tym, co w największym stopniu motywuje ich do biegania, jest chęć wyznaczenia sobie kolejnego, bardziej ambitnego wyniku sportowego. Chęć tę wskazało 53 procent młodych użytkowników aplikacji. Motywacja ta przyświeca również takiemu samemu odsetkowi milenialsów.

Niebagatelne znaczenie dla młodych biegaczy mają również imprezy biegowe. Jako najważniejszy motywator wskazało je 43 procent młodych respondentów.

„Zetki” bardzo lubią również podejmować wspólne wyzwania z bliskimi osobami i realizować je razem, w trakcie wspólnych biegów. Ta motywacja okazuje się być najważniejsza dla 41 procent przedstawicieli pokolenia Z.

Co natomiast sprawia, że ludzie decydują się odpuścić sobie bieganie i ogólnie – aktywność fizyczną? Dla wszystkich grup wiekowych największą barierą okazał się brak czasu wynikający z zapracowania – stwierdziły to dwie trzecie respondentów.

Aż 75 procent respondentów do treningu na zewnątrz zniechęca również ekstremalna pogoda – zwłaszcza latem. Z kolei 27 procent wymieniło kiepską jakość powietrza.

Społeczeństwo
„Urlop dla nieszczęśliwych”. Pomysł milionera na toksyczną atmosferę w pracy
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Społeczeństwo
„Hollyweird” to nowy fenomen: rośnie wiara w wielki spisek gwiazd szołbiznesu
Społeczeństwo
Czy warto być lojalnym pracownikiem? Szef to wykorzysta – ostrzegają badacze
Społeczeństwo
Nowa obsesja generacji Z. Powinny ratować zdrowie, stały się symbolem zamożności
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Społeczeństwo
Hopecore: nowy trend ma pomóc generacji Z walczyć z lękiem przed światem