Pięć polskich marek znalazło się w rankingu 500 najbardziej wartościowych firm Europy w 2021 roku wg Brand Finance – to Biedronka (miejsce 272.), Asseco Poland (453.), PKO Bank Polski (304.), PZU (359.) i Orlen (375.). Łącznie za sprawą pandemii w 2020 roku z wszystkich 500 europejskich marek „wyparowało” 10% wartości – spadła ona z 1,96 biliona euro w 2020 roku do 1,76 biliona euro w roku obecnym. Czołówkę zestawienia zdominowali producenci samochodów, paliwowi giganci oraz telekomy, a ponad połowę zestawienia tworzą firmy z tylko trzech krajów europejskich – Wielkiej Brytanii, Francji i Niemiec.

Czytaj też: 50 najpotężniejszych marek alkoholi na świecie. Polskie trunki na szarym końcu

Najbardziej wartościową marką został Mercedes-Benz, wyceniany na niemal 50 miliardów euro. Za niemiecką marką uplasowały się T-Mobile, Volkswagen, Shell i BMW. Trzech producentów samochodów w pierwszej piątce to dowód na siłę branży – w całym rankingu znalazło się 27 podobnych firm, a jedna z nich – Ferrari – zwyciężyła również w osobnym rankingu najsilniejszych marek, opracowanym z uwzględnieniem rozpoznawalności, inwestycji w marketing, innowacji i rozwoju.

Ferrari w ubiegłym tygodniu zaprezentowało swoją pierwszą kolekcje mody i wystartowało z nową odsłoną swojej restauracji Cavallino, prowadzonej przez słynnego włoskiego szefa kuchni Massimo Botturę, inicjując swoją drogę do rozszerzenia działalności o kolejne obszary równie prężnego jak motoryzacja europejskiego rynku luksusowego).

10 najsilniejszych marek europejskich wg Brand Finance:

  1. Ferrari (Włochy)
  2. SBER (Rosja)
  3. MTC (Rosja)
  4. Lego (Dania)
  5. EY (Wielka Brytania)
  6. Rolex (Szwajcaria)
  7. Swisscom (Szwajcaria)
  8. Moncler (Włochy)
  9. Gucci (Włochy)
  10. Gazprom (Rosja)

Mimo kryzysu większość polskich marek poprawiła swoje pozycje w stosunku do ubiegłego roku. W przygotowanym po raz piąty rankingu awans zanotowały Biedronka i PZU, Asseco Poland pojawiło się w zestawieniu po raz pierwszy, a Orlen nie zmienił pozycji w porównaniu z rokiem 2020. Tylko PKO Bank Polski wyraźnie tracił na tle konkurencji – w ubiegłym roku firma znalazła się na 250. miejscu zestawienia, w tym – dopiero na 304.

Drugi rok z rzędu Brand Finance przygotowuje też zestawienie „Global Soft Power Index”, analizując siłę 100 „marek narodowych”. Podstawą do stworzenia tej klasyfikacji jest analiza wizerunku państw jako miejsc do inwestowania,  rozpoznawalności najsilniejszych narodowych marek, zdolności przyciągania turystów czy wykwalifikowanych migrantów.

W ten sposób stworzono światową setkę najsilniejszych „marek narodowych”. Pierwszą trójkę tworzą Niemcy, Japonia i Wielka Brytania. W porównaniu z ubiegłoroczną edycją rankingu duży spadek zanotował poprzedni zwycięzca – Stany Zjednoczone. W 2021 roku USA znalazły się na 6. miejscu, poza pierwszą trójką, ustępując między innymi Kanadzie czy Szwajcarii. Spadła również pozycja Polski w rankingu – nasza „marka narodowa” znajduje się na 38. miejscu (spadła z 35), co plasuje nasz kraj za Indiami i RPA, a przed Malezją i Czechami.