50 najdroższych marek na rynku mody: sport przed luksusem

Brand Finance opublikowało swój doroczny raport, w którym przeanalizowano największe firmy zarówno pod względem wyceny, jak i siły marki.

Publikacja: 09.04.2021 16:01

50 najdroższych marek na rynku mody: sport przed luksusem

Foto: Fot: Korie Cull/Unsplash

Pandemia mocno zachwiała branżą odzieżową, ale pewne rzeczy pozostają niezmienne – po raz siódmy z rzędu za najwyżej wycenianą firmę odzieżową świata uznano Nike. Wg przygotowanego przez firmę konsultingową Brand Finance raportu 50 najcenniejszych firm w branży amerykański gigant wyprzedził firmy z dwóch czołowych konglomeratów luksusowych świata – należące do grupy Kering Gucci oraz Louis Vuitton, wchodzące w skład LVMH.

Czytaj też: Raport „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”: jak wygląda spożycie whisky w Polsce?

Wg danych na 1 stycznia 2021 roku łączna wartość pięćdziesiątki, która znalazła się w raporcie (łącznie Brand Finance bierze pod uwagę 5000 największych firm), spadła w 2020 roku o 8%. Strat nie uniknęło również Nike, które zmalało o prawie 13% i wyceniane jest dziś na 30,4 miliarda dolarów. Tylko jednej firmie z pierwszej dziesiątki udało się uniknąć spadków – japońskie Uniqlo, pod względem wartości idące łeb w łeb z hiszpańską Zarą, zyskało na wartości o 1,5%.

Wśród aspektów decydujących o pozycji Nike autorzy raportu wskazują między innymi innowacje technologiczne, a jako ich najbardziej wyrazisty przykład wskazują model Nike Vaporfly. Spośród zawodników, którzy w 2019 roku uplasowali się na podium w sześciu największych maratonach na świecie, te buty nosiło 31 (z 36) biegaczy. Spowodowało to wiele kontrowersji i wpłynęło na zmiany w przepisach, dotyczących butów biegowych. To jednak nie spowodowało wprowadzenia zakazu używania tego modelu butów w czasie igrzysk olimpijskich w Tokio, co pozwoliło umocnić Nike się na pozycji lidera w świecie butów sportowych. Samo obuwie było też jedynym z siedmiu wyróżnionych w raporcie obszarów, który w ubiegłym roku zyskał na wartości, a do pięćdziesiątki trafiły też po raz pierwszy Converse i Timberland.

Najszybciej rosnącą marką w zestawieniu okazała się Fila, której wartość wzrosła aż o 68%. Ten wynik możliwy był dzięki wzrostowi sprzedaży na rynku chińskim w drugiej połowie roku, ale Fila, która od 2007 roku znajduje się w rękach nowych właścicieli z Korei Południowej, działa dziś prężnie w 70 krajach na całym świecie i jej sukces jest wynikiem rosnącej popularności globalnej, dodatkowo wspieranej przez falę nostalgii za latami 90. Ewolucję marki Fila omówiliśmy obszernie w jednym z naszych tekstów.

Oprócz oceny ogólnej wartości firm Brand Finance przeanalizowało też siłę poszczególnych marek w oparciu o czynniki świadczące o jej reputacji, takie jak jej rozpoznawalność, relacje z klientami, zadowolenie pracowników czy inwestycje w marketing.  Wg przygotowanego w ten sposób indeksu najpotężniejszą marką świata okazał się Rolex, z wynikiem 89,6 punktów (na 100 możliwych). Autorzy raportu zaznaczają, że pomogła w tym przede wszystkim wyjątkowa odporność producentów luksusowych zegarków na skutki pandemii, oraz pozycja Rolexa, będącego wyznacznikiem standardów w całym segmencie.

Pandemia mocno zachwiała branżą odzieżową, ale pewne rzeczy pozostają niezmienne – po raz siódmy z rzędu za najwyżej wycenianą firmę odzieżową świata uznano Nike. Wg przygotowanego przez firmę konsultingową Brand Finance raportu 50 najcenniejszych firm w branży amerykański gigant wyprzedził firmy z dwóch czołowych konglomeratów luksusowych świata – należące do grupy Kering Gucci oraz Louis Vuitton, wchodzące w skład LVMH.

Czytaj też: Raport „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”: jak wygląda spożycie whisky w Polsce?
Pozostało jeszcze 83% artykułu
Społeczeństwo
Pokolenie Z narzuca swoje zasady w pracy. „Office ghosting” zmorą pracodawców
Społeczeństwo
Firmy znalazły sposób, jak zarabiać na naszym niewyspaniu. Rośnie nowa branża
Społeczeństwo
Kolejna branża zagrożona przez „Efekt Ozempiku”. Potentaci boleśnie to odczują
Społeczeństwo
Czy uroda pomaga w karierze? Raport z badania wśród 43 tysięcy osób z MBA
Społeczeństwo
Sondaż: Zmiany w 800+ dla Ukraińców mają ponadpartyjne poparcie