Te dzieła sztuki wysłano w kosmos rakietą SpaceX

Tradycja „space artu” ma ponad 50 lat, a w najbliższym czasie kolejni artyści mają otrzymać szansę na tworzenie w przestrzeni kosmicznej.

Tristan Eaton, streetartowy twórca i projektant z Los Angeles, dołączył do elitarnej grupy artystów, których dzieła trafiły na orbitę. Jego cykl „Human Kind” znalazł się na pokładzie statku Crew Dragon, który w sobotę wystartował z Centrum Kosmicznego Johna F. Kennedy’ego na Florydzie i po 20 godzinach bezpiecznie zadokował do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Wiadomość dla kosmosu

Eaton znany jest przede wszystkim ze swoich wielowątkowych, obszernych murali i projektów zabawe. Był też autorem plakatów przygotowanych na kampanię prezydencką Baracka Obamy w 2008 roku.

Wyświetl ten post na Instagramie.

My art is going to Space today! Thank you @spacex @nasa @atrbute ——————————————- ‘Human Kind’ by Tristan Eaton As an artist I try to look at the world with a big picture view. No one gets a bigger view of our world than our brave astronauts on the ISS. When SpaceX asked me to create art to join these astronauts in space, I wanted to make something inspirational. Looking down from space to see all of Human Kind together on this tiny planet might remind you how much history and potential we have. Yet we have so much further to go. With this in mind, I created a series of indestructible, 2 sided paintings made from gold, brass and aluminum to represent the duality of Human Kind, our past and our future. With kindness, hope and science, Human Kind has changed the world many times over. For a better future, we can do it again. Good luck Doug & Bob!!! Stay tuned to hear about what happens with the Art when it returns to Earth in 3 months!!! #launchamerica

Post udostępniony przez Tristan Eaton (@tristaneaton)

„Human Kind” to cykl „niezniszczalnych obrazów” przygotowanych specjalnie na wspólną misję NASA i SpaceX. Do ich stworzenia Eaton wykorzystał złoto, mosiądz i aluminium. Każdy obraz jest dwustronny, by zgodnie ze słowami autora „reprezentował podwójne oblicze rodzaju ludzkiego, naszą przeszłość i przyszłość”. Obrazy nawiązują do przełomowych odkryć naukowych – widzimy na nich m.in  rodzinę szympansów, start rakiety Saturn V czy symboliczne przedstawienie rozszczepienia jądra atomowego.

Warhol, Rauschenberg i inni wielcy poprzednicy

Pomysł na zabranie w misję kosmiczną znanych dzieł nie jest nowy – od pierwszego obiektu „space artu” na Księżycu minęło ponad 50 lat. W 1969 roku za sprawą rzeźbiarza Frosta Myersa w module księżycowym misji Apollo 12 umieszczono niewielką ceramiczną płytkę z sześcioma reprodukcjami znanych twórców tego okresu- Andy’ego Warhola, Roberta Rauschenberga, Davida Novrosa, Johna Chamberlaina, Claesa Oldenburga i samego Myersa.

Wyświetl ten post na Instagramie.

Come hear the story behind this amazing artwork this Thursday, November 14th at 6:30. It’s free and open to the public. Six artists and their unidentified collaborator snuck a minuscule artwork on the moon! ⠀ ⠀ The Moon Museum, featuring works by Robert Rauschenberg, Andy Warhol, Claes Oldenburg, Forrest Myers, David Novros and John Chamberlain, 1969, lithograph of tantalum nitride film on ceramic wafer, 9/16 × 3/4 in., Fabricated by Bell Laboratories, Murray Hill, New Jersey, Photograph by Jade Dellinger, Courtesy Bob Rauschenberg Gallery at Florida Southwestern State College, Fort Myers, Florida⠀ ⠀ #AkronArtMuseum #DistanceoftheMoon #MoonMuseum #Apollo12 #NASA #Warhol #Oldenburg #Rauschenberg #ContemporaryArt #Akron

Post udostępniony przez Akron Art Museum (@akronartmuseum)

W kosmos wysyłano nie tylko dzieła sztuki, ale także artystów. Jeszcze przed misją Apollo 12, w 1965 roku, pierwszy obraz w kosmosie na pokładzie statku Woschod stworzył Aleksiej Leonow, radziecki astronauta i malarz. Do tej tradycji ma nawiązać Yusaku Maezawa, japoński miliarder i pierwsza osoba prywatna, która ma się wybrać w komercyjny lot rakietą SpaceX w 2023 roku. Założyciel serwisu Zozo.com zapowiedział, że w podróż zabierze 6 lub 8 artystów, którzy będą mogli tworzyć na pokładzie dzieła inspirowane lotem.

Zamknij