Wielki powrót pereł. Naprawdę wielki, noszą je też mężczyźni

Do niedawna perły kojarzyły się wyłącznie z najbardziej eleganckimi stylizacjami. Kobiety zakładały je ledwie kilka razy w roku. Dziś perły widać wszędzie – pojawiają się w zestawieniu z t-shirtami, kurtkami skórzanymi, sukienkami do noszenia na co dzień i nie tylko. Do pereł zaczynają też przekonywać się mężczyźni.

Publikacja: 26.08.2021 15:45

Wielki powrót pereł. Naprawdę wielki, noszą je też mężczyźni

Foto: Fot: Rodolfo Clix/Pexels

W ostatnim czasie perły rozgościły się na wybiegach oraz na ulicach miast. Nosi się je nie tylko na specjalne okazje, ale wtedy, kiedy ma się na to ochotę. I to bez względu na płeć. Perły pokochały nie tylko kobiety, chcą je nosić także mężczyźni.

Perły: z salonów do mody ulicznej

Perły od wieków były zarezerwowane wyłącznie dla monarchów i arystokracji. Z czasem zyskały większą popularność, wciąż jednak zakładało się je jedynie na najbardziej uroczyste okazje.

Takie ikony mody jak Coco Chanel uczyły kolejne pokolenia kobiet, że perły z powodzeniem można nosić na co dzień. Potrzeba było jednak wielu dekad, aby pozbyć się poczucia, że tak szykowną biżuterię powinno się zakładać tylko od święta.

Czytaj też: Największy producent biżuterii rezygnuje z diamentów

Perły jednak tracą swój elitarny i odświętny charakter. Królują obecnie we wszelkich możliwych stylizacjach.

W 2021 roku Dua Lipa pokazała się w naszyjniku z trzech sznurów pereł projektu Vivienne Westwood. Efekt? Ten model wyprzedał się w błyskawicznym tempie. Brytyjska projektantka pokazała ten naszyjnik po raz pierwszy w 1990 roku jako modyfikację pierwotnej wersji, która składała się tylko z jednego sznura pereł.

Projektując naszyjnik ze sztucznych pereł i zestawiając go ze swoimi awangardowymi kreacjami, być może Vivienne Westwood chciała zdjąć perły z piedestału, na którym postawiono je dawno temu. Jednak na pełną demokratyzację pereł trzeba było czekać kolejnych kilka dekad. Dzisiaj wreszcie perły tracą swój arystokratyczny sznyt. Można je nosić w każdej sytuacji, do trampek i do dżinsów.

Moda na sznury pereł, okalające szyję czy nadgarstki, rozwinęła się na dobre. Potwierdza to chociażby ostatni tydzień mody w Kopenhadze, gdzie perły często ozdabiały prezentowane tam stylizacje.

Perły przebijają się do mainstreamu

Wszystko zaczęło się od modowych eksperymentów gwiazd i influencerów obydwu płci. Jako pierwszy, jeszcze w 2019 roku, na bardzo odważny zabieg czyli założenie kolczyków z perłami pozwolił sobie brytyjski muzyk i aktor Harry Styles. Harry oczywiście przyzwyczaił nas już do tego, że lubi eksperymentować z modą i nie boi się odważnych rozwiązań. Jednak za nim poszli inni panowie – a popularność pereł wśród mężczyzn w ostatnich miesiącach rośnie. Znika obawa, że to ozdoba zarezerwowana tylko dla kobiet.

Później przyszła kolej na naszyjnik z pereł, który Styles zakładał do t-shirtów, koszulek polo czy bluz. Perły ukochał też projektant Marc Jacobs, raper A$AP Rocky, muzyk Pharrell Williams i oczywiście słynne miłośniczki mody – wymienić można choćby artystki Janelle Monae i Rihannę czy supermodelkę Bellę Hadid.

Mogło się wówczas wydawać, że co wolno gwiazdom, nie zawsze przystoi większości z nas. Jednak już wtedy wróżono perłom rychły wzrost popularności. Dziś wiadomo, że te prognozy okazały się trafne.

Na ulicach miast można zauważyć ludzi, którzy noszą sznury zarówno regularnych, jak i nieregularnych pereł, i to we wszystkich odcieniach. Płeć przy tym nie gra tu żadnej roli.

Biżuteria z perłami wyglądają czasem tak, jakby zrobiono ją myśl zasady DIY. Przykładem są projekty Comme des Garçons, które dom mody stworzył w kooperacji z jubilerską firmą Mikimoto. W bransoletkach i naszyjnikach perłom towarzyszą nie tylko złote i srebrne elementy, ale też kolorowe koraliki.

We rozwoju mody na perły miały swój udział też najnowsze filmy i seriale kostiumowych na czele z „Bridgertonami”. Dzięki tym efektownym produkcjom kobiety przypomniały sobie o pięknie pereł i zapragnęły zaadoptować je we własnych stylizacjach. Niekoniecznie tych w stylu empire.

Piękne Rzeczy
Zawrotna kariera kalendarzy adwentowych. Marki luksusowe je pokochały
Piękne Rzeczy
Rezydencja rodziny Kennedych we Francji na sprzedaż. Tu JFK uczył się pływać
Piękne Rzeczy
Kidult na zakupach świątecznych. Dlaczego dorośli kupują sobie zabawki?
Piękne Rzeczy
„Prezenty dopaminowe”: nowy trend objął też tradycje świąteczne
Piękne Rzeczy
Raport: młodzi ludzie chętnie kupują dobra luksusowe, bo mieszkają z rodzicami