Nowy gracz wśród najbardziej pożądanych marek świata mody. Awans do czołówki

Lyst Index to prestiżowe zestawienie, które pokazuje, jak zmienia się zainteresowanie znanymi markami ze świata mody luksusowej. Najnowsza edycja raportu przynosi wiele zmian. Jedną  z nich jest niezykły awans do światowej czołówki w wykonaniu domu mody Alaïa.

Publikacja: 24.10.2024 16:33

Witryna butiku marki Loewe, która w najnowszej edycji raportu Lyst utraciła pierwsze miejsce.

Witryna butiku marki Loewe, która w najnowszej edycji raportu Lyst utraciła pierwsze miejsce.

Foto: Jose Sarmento Matos: Bloomberg Finance LP

Analitycy platformy zakupowej Lyst opublikowali właśnie swój ceniony w branży mody cokwartalny raport, podsumowujący najbardziej pożądane luksusowe marki odzieżowe. Czołowe następiły sporo zmian, które pokazują, jak zmienne i nieprzewidywalne są trendy w świecie mody. 

Lyst Index: Sukces domu mody Alaïa. Na czym polega fenomen tej marki?

Na czele listy Lyst Index doszło to przetasowań – dotychczasowy lider, hiszpański dom mody Loewe, musiał ustąpić pierwszeństwa włoskiej marce Miu Miu, która od pewnego czasu bardzo pewnie poczyna sobie w śwecie mody. Jednak największe zainteresowanie wywołał awans domu mody Alaïa, który w aktualnym rankingu Lyst zaliczył spory awans i znalazł się na miejscu piątym wśród najbardziej pożądanych marek luksusowych na świecie.

Dom mody Alaïa powstał w Paryżu w 1964 roku. Jego założycielem był nieżyjący już tunezyjski projektant Azzedine Alaïa, którego uważa się za jednego z najbardziej utalentowanych twórców współczesnej mody. Jego kobiece i zarazem innowacyjne kreacje podbiły serca klientek, przenikły też to popkultury — między innymi za sprawą popularnego w latach 90. serialu młodzieżowego „Słodkie zmartwienia”.

Czytaj więcej

Król „mody dla milionerów” triumfuje. Znalazł sposób na kryzys

Marka Alaïa stała się jednym z największych wygranych trzeciego kwartału 2024 roku, o czym świadczą wyniki aktualnego raportu platformy Lyst. Zestawienie powstaje na drodze analizy zachowań użytkowników aplikacji zakupowej Lyst (między innymi liczby wyszukań i transakcji zakupu), a także popularności marek w internecie, w tym w mediach społecznościowych.

Marka Alaïa awansowała w liczącym 20 marek rankingu aż o 12 pozycji — z miejsca 17. na piąte, notując 51-procentowy wzrost zainteresowania. Równocześnie w rankingu najbardziej pożądanych wyrobów luksusowych marek na pierwszym miejscu znalazły się siateczkowe baleriny projektu Alaïa, jedne z najbardziej pożądanych, ale i kopiowanych przez firmy z całego świata, butów ostatnich miesięcy. Z czego wynika spektakularny sukces paryskiego domu mody?

Zdaniem autorów raportu na popularność domu mody Alaïa wpłynęły przede wszystkim udane kolekcje Pietera Muliera, który od 2021 roku zasiada na stanowisku dyrektora kreatywnego marki. Projektant odświeżył estetykę Alaïi, zachowując jednocześnie najważniejsze elementy stylu jej założyciela, a więc przywiązanie do wyrafinowanego rzemiosła oraz zmysłowy, kobiecy charakter projektów.

Lyst Index: zmiana wśród najbardziej pożądanych marek

Notując spowolnienie w branży luksusowej, które wynika z malejącego popytu, autorzy raportu zauważają, że w trzecim kwartale 2024 roku „aspirujący miłośnicy mody” nadal chętnie kupowali ubrania. Jednocześnie ich decyzje zakupowe były bardziej przemyślane i nastawione na poznawanie nowych, młodych marek, a także odkrywanie na nowo tych, które mogą poszczycić się długą historią.

Być może również to zjawisko stoi za awansem marki Alaïa w rankingu Lysta. Jak zauważają eksperci, większa otwartość miłośników mody wpłynęła również na sukces takich młodszych marek jak The Row, która awansowała aż o siedem pozycji — z miejsca 16. na dziewiąte.

Z raportu wynika, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy sprzedaż wyrobów młodszych marek na platformie Lyst wzrosła o 109 procent. Sukces odniosła na przykład „młodsza siostra” Prady — włoska marka Miu Miu — zajmując w aktualnym rankingu pierwsze miejsce i strącając dotychczasową liderkę — hiszpańską markę Loewe.

W rankingu pojawiły się też cztery nowe marki. Debiutanci to: Ralph Lauren na miejscu 14., zaledwie dziesięcioletnia szwedzka marka Toteme, która wylądowała na miejscu 16., Victoria Beckham, która zajęła pozycję 19. oraz zamykająca ranking Chloé, która niedawno zyskała nową dyrektorkę kreatywną w osobie Chemeny Kamali.

10 najbardziej pożądanych marek luksusowych według Lyst Index Q3 2024:

1. Miu Miu

2. Loewe

3. Prada,

4. Saint Laurent

5. Alaïa

6. Bottega Veneta

7. Jacquemus

8. Gucci

9. The Row

Analitycy platformy zakupowej Lyst opublikowali właśnie swój ceniony w branży mody cokwartalny raport, podsumowujący najbardziej pożądane luksusowe marki odzieżowe. Czołowe następiły sporo zmian, które pokazują, jak zmienne i nieprzewidywalne są trendy w świecie mody. 

Lyst Index: Sukces domu mody Alaïa. Na czym polega fenomen tej marki?

Pozostało 92% artykułu
Moda
„Chińskie Vinted” podbija rynek. Nowa zmora europejskich marek luksusowych
Cykl Partnerski
Miejskie plany adaptacji do zmian klimatu: co warto wiedzieć?
Moda
Pierwszy tego typu projekt Zary. Wspólna kolekcja ze znaną węgierską marką
Moda
Król „mody dla milionerów” triumfuje. Znalazł sposób na kryzys
Moda
„Made in Italy” pogrąża się w kryzysie. Włoskie marki odzieżowe w tarapatach
Moda
Symbol Paryża ponownie ożył. Pokaz mody Chanel we wnętrzach Grand Palais