Wielka sieć fastfood wchodzi do Europy. Amerykanie rzucą wyzwanie KFC

Jak informuje „The Wall Street Journal”, na europejskim rynku fast foodów wkrótce zrobi się tłoczniej. Kolejny gigant, sieć Chick-fil-A, znana z kanapek z kurczakiem, planuje wejście do Europy. Do 2030 roku Amerykanie chcą się tu zadomowić.

Publikacja: 14.03.2023 14:58

Sieć Chick-fil-A ma w USA blisko 2900 lokali. W zgodzie z poglądami założyciela firmy, S. Truetta Ca

Sieć Chick-fil-A ma w USA blisko 2900 lokali. W zgodzie z poglądami założyciela firmy, S. Truetta Cathy'ego, który był głeboko wierzącym baptystą, wszystkie lokale są w niedzielę zamknięte.

Foto: Brad

Działająca od 1967 roku firma Chick-fil-A, jedna z najpopularniejszych amerykańskich sieci fastfood, w najbliższych latach chce zacząć międzynarodową ekspansję – informuje dziennik „Wall Street Journal”. To dla Chick-fil-A pierwsza próba wyjścia poza rynek amerykański. Jak informuje „WSJ”, na ekspansję szefowie firmy chcą przeznaczyć miliard dolarów.

Sieć fastfood Chick-fil-A pojawi się w Europie

Mająca siedzibę w Atlancie sieć Chick-fil-A, w najbliższych latach chce stawiać na Azję i Europę. Na tych dwóch kontynentach restauracje Chick-fil-A mają pojawić się do 2026 roku. Szefostwo liczy na to, że restauracje, które funkcjonować będą poza USA przyniosą zyski porównywalne do 2700 restauracji działających w Stanach Zjednoczonych. Mimo, że amerykańskie lokale należące do firmy zamknięte są w niedziele, ich średnią sprzedaż za 2021 rok szacuje się na około 6,3 miliona dolarów. To cztery razy więcej niż średnia krajowa dla konkurentów sieci – KFC czy Popeyes.

– Czujemy, że nadszedł czas, aby sprawdzić, jak będziemy sobie radzić na rynkach międzynarodowych, tak abyśmy mogli wyciągnąć z tego naukę – podkreślił w rozmowie z „The Wall Street Journal” Andrew Cathy, dyrektor generalny firmy. – Chick-fil-A ma mnóstwo przestrzeni do rozwoju w USA, ale międzynarodowa obecność jest konieczna, planujemy teraz naszą przyszłość - dodał. 

Czytaj więcej

Gigant fastfood wkroczy do Polski. McDonald’s i KFC mają się czego bać?

Chick-fil-A: wielki rywal KFC

Flagowy produkt sieci Chick-fil-A – kanapka z piersią z kurczaka, marynowanym ogórkiem i pikantnym sosem – jest przedmiotem trwającej od lat bitwy pomiędzy amerykańskimi sieciówkami typu fastfood. Bo choć podobne produkty ten można znaleźć w McDonald’s, Popeyes Louisiana Kitchen czy KFC, to wyniki sprzedaży pokazują, że właśnie kanapkę z Chick-fil-A najbardziej lubią Amerykanie.

Jest się o co bić – z danych firmy badawczej Circana Group wynika bowiem, że w ostatnich 12 miesiącach obywatele USA kupili 2,8 miliarda kanapek z kurczakiem w panierce. Wynik – w którym swoją drogą odnotowano wzrost o 21 proc. w porównaniu do roku poprzedniego – jest więc naprawdę imponujący. 

Sprzedaż Chick-fil-A od lat jest lepsza niż u konkurencji. Stosunkowo proste menu skupiające się właśnie na daniach z kurczakiem pomogło marce stać się trzecią największą siecią fastfood w USA pod względem sprzedaży, tuż za McDonald's i Starbucks. W ciągu ostatniej dekady sprzedaż jaką odnotowała sieć w USA wzrosła czterokrotnie. 

Czytaj więcej

Ulubiony fast food Niemców? Currywurst przegrał z daniem, które kochają Polacy

Sieć Popeyes w Polsce: Wrocław, Warszawa i Szczecin

Kierownictwo Chick-fil-A wciąż wciąż rozważa, ile restauracji powstanie poza USA i gdzie się znajdą. Szefowie firmy podkreślają jednak, że „szukają lokalizacji w krajach o stabilnej gospodarce, dużej liczbie mieszkańców i lubiących kurczaki”. Pojawienie się tak dużego gracza na europejskim rynku z pewnością zaostrzy konkurencję wśród sieci obecnych już na europejskim rynku.

Chick-fil-A nie jest jedyną amerykańską siecią typu fastfood, która chce sprzedawać swoje produkty w Europie. W grudniu 2022 roku o wejściu do Europy, w tym do Polski, poinformowała sieć Popeyes, w kuchni z południa USAAmerykańska sieć postanowiła, że pierwszymi przyczółkami jego ekspansji w Polsce Warszawa, Wrocław i Szczecin. We Wrocławiu znajduje się też polska i czeska siedziba marki.

Choć lista miast, do których wkracza Popeyes wygląda na razie skromnie, to ocenia się, że sieć może zrobić w Polsce furorę. To jednak nadal jedynie czubek góry lodowej. W USA działa bardzo wiele sieci fast food. Oprócz lokalnych i regionalnych, są to tak znane na amerykańskim rynku marki jak burgerowe In-N-Out Burger, Wendy’s (która kilka lat temu sondowała rynek polski tworząc lokal typu pop-up w Warszawie) i Jack in The Box, a także meksykańskie Taco Bell i Chipotle.

Kuchnia
Dzień Czekolady: oto największa czekoladowa fontanna na świecie
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Kuchnia
Atrakcyjność fizyczna zależy od tego, co jemy na śniadanie. Czego unikać?
Kuchnia
Polski specjał wśród najlepszych rodzajów pieczywa na świecie. „Cudownie prosty”
Kuchnia
Od czego zależy to, czy zamawiasz dania wegetariańskie? Badacze mają odpowiedź
Kuchnia
„Ryż wołowy”: koreańska hybryda będzie przełomem w gastronomii?