Wielka sieć fastfood wchodzi do Europy. Amerykanie rzucą wyzwanie KFC

Jak informuje „The Wall Street Journal”, na europejskim rynku fast foodów wkrótce zrobi się tłoczniej. Kolejny gigant, sieć Chick-fil-A, znana z kanapek z kurczakiem, planuje wejście do Europy. Do 2030 roku Amerykanie chcą się tu zadomowić.

Publikacja: 14.03.2023 14:58

Sieć Chick-fil-A ma w USA blisko 2900 lokali. W zgodzie z poglądami założyciela firmy, S. Truetta Ca

Sieć Chick-fil-A ma w USA blisko 2900 lokali. W zgodzie z poglądami założyciela firmy, S. Truetta Cathy'ego, który był głeboko wierzącym baptystą, wszystkie lokale są w niedzielę zamknięte.

Foto: Brad

Działająca od 1967 roku firma Chick-fil-A, jedna z najpopularniejszych amerykańskich sieci fastfood, w najbliższych latach chce zacząć międzynarodową ekspansję – informuje dziennik „Wall Street Journal”. To dla Chick-fil-A pierwsza próba wyjścia poza rynek amerykański. Jak informuje „WSJ”, na ekspansję szefowie firmy chcą przeznaczyć miliard dolarów.

Sieć fastfood Chick-fil-A pojawi się w Europie

Mająca siedzibę w Atlancie sieć Chick-fil-A, w najbliższych latach chce stawiać na Azję i Europę. Na tych dwóch kontynentach restauracje Chick-fil-A mają pojawić się do 2026 roku. Szefostwo liczy na to, że restauracje, które funkcjonować będą poza USA przyniosą zyski porównywalne do 2700 restauracji działających w Stanach Zjednoczonych. Mimo, że amerykańskie lokale należące do firmy zamknięte są w niedziele, ich średnią sprzedaż za 2021 rok szacuje się na około 6,3 miliona dolarów. To cztery razy więcej niż średnia krajowa dla konkurentów sieci – KFC czy Popeyes.

– Czujemy, że nadszedł czas, aby sprawdzić, jak będziemy sobie radzić na rynkach międzynarodowych, tak abyśmy mogli wyciągnąć z tego naukę – podkreślił w rozmowie z „The Wall Street Journal” Andrew Cathy, dyrektor generalny firmy. – Chick-fil-A ma mnóstwo przestrzeni do rozwoju w USA, ale międzynarodowa obecność jest konieczna, planujemy teraz naszą przyszłość - dodał. 

Czytaj więcej

Gigant fastfood wkroczy do Polski. McDonald’s i KFC mają się czego bać?

Chick-fil-A: wielki rywal KFC

Flagowy produkt sieci Chick-fil-A – kanapka z piersią z kurczaka, marynowanym ogórkiem i pikantnym sosem – jest przedmiotem trwającej od lat bitwy pomiędzy amerykańskimi sieciówkami typu fastfood. Bo choć podobne produkty ten można znaleźć w McDonald’s, Popeyes Louisiana Kitchen czy KFC, to wyniki sprzedaży pokazują, że właśnie kanapkę z Chick-fil-A najbardziej lubią Amerykanie.

Jest się o co bić – z danych firmy badawczej Circana Group wynika bowiem, że w ostatnich 12 miesiącach obywatele USA kupili 2,8 miliarda kanapek z kurczakiem w panierce. Wynik – w którym swoją drogą odnotowano wzrost o 21 proc. w porównaniu do roku poprzedniego – jest więc naprawdę imponujący. 

Sprzedaż Chick-fil-A od lat jest lepsza niż u konkurencji. Stosunkowo proste menu skupiające się właśnie na daniach z kurczakiem pomogło marce stać się trzecią największą siecią fastfood w USA pod względem sprzedaży, tuż za McDonald's i Starbucks. W ciągu ostatniej dekady sprzedaż jaką odnotowała sieć w USA wzrosła czterokrotnie. 

Czytaj więcej

Ulubiony fast food Niemców? Currywurst przegrał z daniem, które kochają Polacy

Sieć Popeyes w Polsce: Wrocław, Warszawa i Szczecin

Kierownictwo Chick-fil-A wciąż wciąż rozważa, ile restauracji powstanie poza USA i gdzie się znajdą. Szefowie firmy podkreślają jednak, że „szukają lokalizacji w krajach o stabilnej gospodarce, dużej liczbie mieszkańców i lubiących kurczaki”. Pojawienie się tak dużego gracza na europejskim rynku z pewnością zaostrzy konkurencję wśród sieci obecnych już na europejskim rynku.

Chick-fil-A nie jest jedyną amerykańską siecią typu fastfood, która chce sprzedawać swoje produkty w Europie. W grudniu 2022 roku o wejściu do Europy, w tym do Polski, poinformowała sieć Popeyes, w kuchni z południa USAAmerykańska sieć postanowiła, że pierwszymi przyczółkami jego ekspansji w Polsce Warszawa, Wrocław i Szczecin. We Wrocławiu znajduje się też polska i czeska siedziba marki.

Choć lista miast, do których wkracza Popeyes wygląda na razie skromnie, to ocenia się, że sieć może zrobić w Polsce furorę. To jednak nadal jedynie czubek góry lodowej. W USA działa bardzo wiele sieci fast food. Oprócz lokalnych i regionalnych, są to tak znane na amerykańskim rynku marki jak burgerowe In-N-Out Burger, Wendy’s (która kilka lat temu sondowała rynek polski tworząc lokal typu pop-up w Warszawie) i Jack in The Box, a także meksykańskie Taco Bell i Chipotle.

Działająca od 1967 roku firma Chick-fil-A, jedna z najpopularniejszych amerykańskich sieci fastfood, w najbliższych latach chce zacząć międzynarodową ekspansję – informuje dziennik „Wall Street Journal”. To dla Chick-fil-A pierwsza próba wyjścia poza rynek amerykański. Jak informuje „WSJ”, na ekspansję szefowie firmy chcą przeznaczyć miliard dolarów.

Sieć fastfood Chick-fil-A pojawi się w Europie

Pozostało 91% artykułu
Kuchnia
Polski specjał wśród najlepszych rodzajów pieczywa na świecie. „Cudownie prosty”
Kuchnia
Od czego zależy to, czy zamawiasz dania wegetariańskie? Badacze mają odpowiedź
Kuchnia
„Ryż wołowy”: koreańska hybryda będzie przełomem w gastronomii?
Kuchnia
Tylko kawa, herbata i woda. Nietypowa „dieta mnicha” premiera Wielkiej Brytanii
Kuchnia
Wafu: włoska kuchnia doprawiona po azjatycku. Kulinarny trend 2024 roku?