Jeszcze 20 lat temu memy nie były popularne. Dzisiaj są czymś powszechnym w internecie. Memy stały się sposobem komunikowania treści, ale i emocji w sieci. Są błyskawicznym i emocjonalnym komentarzem do bieżącej sytuacji, ale mogą mieć też charakter ponadczasowy, wyrażając emocje, które użytkownicy sieci czują w danym momencie.
Jak wygląda mem?
Mem najczęściej ma formę grafiki lub zdjęcia. Zazwyczaj towarzyszy mu komentarz umieszczony na zdjęciu lub grafice. Jest najczęściej ironiczny, sarkastyczny lub krytyczny, stanowi komentarz do tematu zdjęcia czy grafiki lub osoby, która na nich widnieje. Samo zdjęcie jeszcze nie jest memem, dopiero dodanie komentarza sprawia, że staje się memem i zyskuje potencjał wirusowy. Memem może być też zrzut ekranu z Twittera, Facebooka czy Instagrama, memem może też być kadr ze znanego filmu czy kreskówki.
Wiele z memów to tworzone na gorąco komentarze do bieżących wydarzeń, ale jest też kategoria memów, które stały się ponadczasowe. Są szablonami, które można przetwarzać, by tworzyć własne memy. Twarze Gene'a Wildera w roli WIlly'ego Wonki, Morfeusza z „Matrixa”, czy ostatnio Anakina Skywalkera i Amidali z „Gwiezdnych wojen” to uniwersalne motywy, które można opatrzyć świeżym komentarzem odnoszącym się do aktualnych wydarzeń.
Kto tworzy memy?
Memy powstają demokratycznie - tworzą je internauci. W sieci dostępne są darmowe strony i szablony, które umożliwiają tworzenie własnych memów na podstawie popularnych zdjęć czy grafik. Wystarczy dodać swój własny komentarz i gotowe. To jednak nie oznacza jeszcze, że mem stanie się treścią wirusową, o tym decydują internauci, którzy udostępniają (lub nie) daną treść w sieci.
Czy można zarabiać na memach?
Memy są dostępne w internecie za darmo, a twórcy memów pozostają anonimowi. Tworzone przez nich memy najczęściej oparte są na zdjęciach czy grafikach, do których nie mają praw, więc nie mogą ich sprzedawać. Trudno wskazać autorów najpopularniejszych memów, a każdego dnia na całym świecie powstaje ich tak dużo, że cykl życia zdecydowanej większości z nich można liczyć w dniach lub nawet w godzinach.
Memy bywają też wykorzystywane przez marki w kampaniach marketingowych, ale jest to bardzo trudne zadanie – internauci są bardzo wyczuleni na sztuczność komunikatu, więc źle skonstruowany mem może okazać się okazją do żartów lub wręcz hejtu w sieci.