„Chiński Louis Vuitton” rośnie jak na drożdżach – i połyka znane marki z Europy

Chiński koncern Lanvin Group, kontrolujący między innymi najstarszy francuski dom mody, Lanvin, wyrasta na azjatyckiego tygrysa branży luksusowej. Koncern Lanvin Group ogłosił rekordowe wyniki sprzedaży za 2022 rok.

Publikacja: 22.02.2023 11:34

Lanvin to najstarszy istniejący francuski dom mody – powstał w 1889 roku. Od 2018 roku kontrolowany

Lanvin to najstarszy istniejący francuski dom mody – powstał w 1889 roku. Od 2018 roku kontrolowany jest przez Chińczyków.

Foto: Herry Lawford, CC BY 2.0, Wikimedia Commons

Lanvin Group to międzynarodowy koncern, do którego należy pięć luksusowych marek z długimi tradycjami, między innymi Lanvin, Wolford  czy Sergio Rossi. Ubiegły rok był dla Lanvin Group znakomity, czego dowodem są rekordowe przychody.

Lanvin Group kwitnie w rękach Chińczyków

Firma Lanvin Group – która do 2021 roku nosiła nazwę Fosun Fashion Group – to chiński koncern z siedzibą w Szanghaju. Jest częścią innego konglomeratu – Fosun International, jednego z największych chińskich przedsiębiorstw prywatnych.

Do Lanvin Group należy pięć marek: francuski Lanvin, Wolford z Austrii, włoskie Sergio Rossi i Caruso oraz St. John z USA. Całej piątce udało się w ubiegłym roku zanotować zyski, które złożyły się na sukces Lanvin Group.

Firma Lanvin Group ogłosiła, że jej zyski ze sprzedaży za 2022 rok wyniosły 425 milionów euro, czyli prawie o 40 procent więcej, niż w roku poprzedzającym. Wartość sprzedaży w Lanvin, najbardziej znanej marce w portfolio grupy, wzrosła w 2022 roku aż o 67 procent.

W komunikacie na temat swoich wyników finansowych koncern tłumaczy swój sukces skupieniem się na wszystkich kanałach sprzedaży, zwłaszcza tych internetowych. W ubiegłym roku firma stworzyła platformę sprzedażową skupiającą wszystkie należące do niej marki.

Lanvin Group pozytywnie patrzy w przyszłość i kreśli śmiałe plany na 2023 rok. Zamierza inwestować w poszerzanie oferty akcesoriów w ramach swoich marek i mocniej zaznaczyć swoją obecność na rynkach Azji i Pacyfiku.

Lanvin – nowy „chiński Louis Vuitton”?

Już w 2018 roku chiński Fosun Fashion Group dokonał pierwszego głośnego zakupu, jakim było przejęcie Lanvin, najstarszego istniejącego europejskiego domu mody, założonego w 1889 roku przez Jeanne Lanvin. Potem przyszła kolej na pozostałe marki, które wchodzą teraz w portfolio grupy.

Lanvin był pierwsza europejską marką luksusową, która przeszła w ręce Chińczyków. FFG chwalił się wtedy, że jest jedną z pierwszych chińskich firm, które zdecydowały się na stworzenie globalnego koncernu operującego w segmencie branży luksusowej. Aby zyskać większą rozpoznawalność na rynku mody, w 2021 roku FFG zmienił nazwę na Lanvin Group.

Dla domu mody Lanvin, który zmagał się z problemami po odejściu dyrektora kreatywnego Albera Elbaza w 2015 roku, przejęcie przez Chińczyków oznaczało nowy impuls do rozwoju. W 2019 roku, po czterech latach poszukiwania odpowiedniej osoby na stanowisko dyrektora kreatywnego, powierzono je 31-letniemu, stosunkowo nieznanemu, ale  utalentowanemu projektantowi, Bruno Sialellemu. Francuz jest dyrektorem kreatywnym Lanvin do dziś.

W Chinach trwa zaciekła rywalizacja między tamtejszymi gigantami branży luksusowej o to, który z nich odniesie globalny sukces na w świecie produktów luksusowych. Kilka lat temu uważano, że liderem zostanie koncern Shandong Ruyi.

Z ambitnych zapowiedzi niewiele wyszło, Shandong Ruyi, mające w swoim portfolio takie marki jak brytyjskie Aquascutum, włoskie Cerruti 1881 czy amerykańska Lycra w 2022 roku znalazła się w trudnej sytuacji finansowej. Problemy sprawiły, że ambitne plany twórców Shandong Ruyi trzeba odłożyć na półkę, jednak w międzyczasie rósł potencjał Fosun Fashion Group. 

Biznes
Miliarderzy z Francji walczą na luksusowe nieruchomości. Rekordowa transakcja
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Triumf rosyjskiego „króla dżinsów”. 76-latek debiutuje na liście miliarderów
Biznes
Powolna śmierć marek modowych dla „klasy średniej”. Znikają z miast Europy
Biznes
Lidl wygrał z gigantem rynku luksusowego. 10 lat walki o prawa do jednego koloru
Biznes
Najbogatszy Chińczyk w tarapatach. „Ta woda mineralna jest za mało chińska”