Ikea to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek świata, ale dopiero w ostatnich latach firma znana z produkcji modnych mebli do samodzielnego montażu stała się też marką lifestyle’ową. Jej projekty i identyfikacja wizualna pojawiają się w kolekcjach znanych marek.
Czytaj też: Nowa usługa japońskiej firmy Muji: abonament na meble. Nie trzeba ich kupować, można je wypożyczyć
Niedawno Ikea zaprezentowała swoją pierwszą kolekcję ubrań, była przeznaczona na rynek japoński. Czy można spodziewać się kolejnych serii ubrań z niebiesko-żółtym logiem? I skąd bierze się popularność Ikei wśród projektantów tak znanych firm ze świata mody jak Balenciaga czy Off-White?
Ubrania z logiem Ikea: nowa moda
Pierwsza kolekcja ubrań, o nazwie Efterträda, trafiła do sprzedaży pod koniec lipca. Wzory wykorzystane na t-shirtach i bluzach nawiązują do kodu kreskowego najpopularniejszego produktu w katalogu szwedzkiej firmy – regału na książki Billy. Ten mebel od 1978 roku sprzedano w liczbie prawie 60 milionów. To nie przypadek, że kolekcja ubrań Ikea pojawiła się tylko w Japonii – ubrania i gadżety zdradzają ślady inspiracji japońskim stylem.
W ostatnich latach dla awangardowego streetwearu Ikea stała się synomimem normcore’u, ale także nawiązaniem do dadaistycznych ready-made. Włączenie przedmiotów codziennego użytku do kolekcji luksusowych marek to stały motyw pracy Demny Gvasalii z Balenciagi, który swoim projektem torby Frakta w wersji deluxe z 2017 roku sprawił, że o Ikei zaczęto częściej mówiono w świecie luksusowej mody.