Pięć polskich marek znalazło się w rankingu 500 najbardziej wartościowych firm Europy w 2021 roku wg Brand Finance – to Biedronka (miejsce 272.), Asseco Poland (453.), PKO Bank Polski (304.), PZU (359.) i Orlen (375.). Łącznie za sprawą pandemii w 2020 roku z wszystkich 500 europejskich marek „wyparowało” 10% wartości – spadła ona z 1,96 biliona euro w 2020 roku do 1,76 biliona euro w roku obecnym. Czołówkę zestawienia zdominowali producenci samochodów, paliwowi giganci oraz telekomy, a ponad połowę zestawienia tworzą firmy z tylko trzech krajów europejskich – Wielkiej Brytanii, Francji i Niemiec.
Czytaj też: 50 najpotężniejszych marek alkoholi na świecie. Polskie trunki na szarym końcu
Najbardziej wartościową marką został Mercedes-Benz, wyceniany na niemal 50 miliardów euro. Za niemiecką marką uplasowały się T-Mobile, Volkswagen, Shell i BMW. Trzech producentów samochodów w pierwszej piątce to dowód na siłę branży – w całym rankingu znalazło się 27 podobnych firm, a jedna z nich – Ferrari – zwyciężyła również w osobnym rankingu najsilniejszych marek, opracowanym z uwzględnieniem rozpoznawalności, inwestycji w marketing, innowacji i rozwoju.
Ferrari w ubiegłym tygodniu zaprezentowało swoją pierwszą kolekcje mody i wystartowało z nową odsłoną swojej restauracji Cavallino, prowadzonej przez słynnego włoskiego szefa kuchni Massimo Botturę, inicjując swoją drogę do rozszerzenia działalności o kolejne obszary równie prężnego jak motoryzacja europejskiego rynku luksusowego).
10 najsilniejszych marek europejskich wg Brand Finance:
- Ferrari (Włochy)
- SBER (Rosja)
- MTC (Rosja)
- Lego (Dania)
- EY (Wielka Brytania)
- Rolex (Szwajcaria)
- Swisscom (Szwajcaria)
- Moncler (Włochy)
- Gucci (Włochy)
- Gazprom (Rosja)