Na Instagramie obowiązuje zasada: nie wolno pokazywać sutków na zdjęciach. Algorytmy serwisu mają eliminować nagość z serwisu, a odsłonięte sutki podpadają pod tę kategorię. Dlatego plakat do nowego filmu Almodóvara pt. „Matki równoległe”, który premierę będzie miał 1 września podczas festiwalu filmowego w Wenecji, został błyskawicznie ocenzurowany.

„Matki równoległe”: Plakat filmu Pedro Almodóvara na Instagramie

W pierwszych dniach promocji nowego filmu Pedro Almodóvara pt. „Matki równoległe” reżyser napotkał dość nieprzyjemną sytuację. Plakat promujący produkcję usunięto z Instagrama krótko po jego publikacji.

Przedstawiciele serwisu poinformowali, że usunęli z Instagramu plakat do filmu „Matki równoległe” z Penélope Cruz i Rossy De Palmą w rolach głównych. Plakat przedstawia bowiem odsłonięty kobiecy sutek w trakcie laktacji, co narusza zakaz publikowania nagości w serwisie.

Czytaj też: „Photo Dump”: o co chodzi z nowym trendem na Instagramie?

Twórcą plakatu do najnowszego filmu Almodóvara jest hiszpański artysta, Javier Jaén. Plakat przedstawia oko, którego „źrenicę” stanowi kobiecy sutek. Spływająca z niego kropla mleka kojarzy się z łzą.

Decyzja administratorów Instagramu nie zaskoczyła Jaéna. W swoim poście na Instagramie artysta napisał: „Tak jak można się było spodziewać, Instagram usunął nasz plakat do najnowszego filmu Almodóva „Matki równoległe”.

Wyświetl ten post na Instagramie.

Post udostępniony przez Javier Jaén (@javier_jaen)

Po usunięciu plakatu Jaén wystosował protest do administratorów Instagrama, co poskutkowało jego przywróceniem w serwisie. Decyzję podjęli pracownicy Facebooka, do którego należy Instagram. Jednocześnie serwis przeprosił za czasowe usunięcie plakatu.

W oficjalnym oświadczeniu administratorzy Instagrama napisali: „Robimy wyjątki i zezwalamy na publikowanie zdjęć przedstawiających nagość, jeżeli ma ona czysto artystyczny kontekst. Dlatego też przywróciliśmy posty na Instagramie, które udostępniają plakat do filmu Almodóvara.

Jednocześnie bardzo przepraszamy za wszelkie nieporozumienia, jakie wynikły z tej sytuacji”.

Almodóvar: „Instagram przeminie, a ja dalej będę robił filmy”

vJavier Jaén powiedział Jennifer O’Mahony, dziennikarce agencji „Associated Press”, że Pedro Almodóvar zdecydował się na taki właśnie plakat pomimo obaw, że nagość może wywołać problemy w mediach społecznościowych.

„Powiedział mi, że przez całe życie robił filmy opatrzone plakatami na długo przed pojawieniem się Instagramu i będzie je robił również wtedy, kiedy Instagram przeminie” – powiedział Jaén.

O plakacie i związanych z nim kontrowersjach artysta powiedział: „To prawdopodobnie pierwsza rzecz, jaką zobaczyłem w swoim życiu. Firmy takie jak Instagram twierdzą, że moja praca jest niebezpieczna, że ludzie nie powinni jej oglądać, że to pornografia. Do ilu ludzi trafia przekaz, że ich ciała są złe i niebezpieczne?”.

„Oni mówią, że ich technologia nie rozpoznaje kontekstu. Nic mnie to nie obchodzi. W takim razie zmieńcie swoją technologię” – dodał Jaén.

Po przywróceniu plakatu na Instagramie artysta udostępnił go i podziękował wszystkim internautom, którzy nagłośnili całą sprawę. Podziękował również samemu reżyserowi za, jak sam napisał: „odwagę, integralność i wolność”.

Reguły Instagrama i Facebooka, dotyczące zakazu publikowania treści zawierających nagość, od dawna wowołują protesty użytkowników na całym świecie. Również wielu artystów i celebrytów publikuje zdjęcia, przedstawiające kobiece sutki, opatrując je hasztagiem #FreeTheNipple.

Co ciekawe, zakaz publikowania dotyczy zdjęć sutków kobiecych. Męskie sutki mogą się pojawiać w serwisie.