Euvic przyspiesza. Nowa strategia polskiej grupy technologicznej

Euvic ogłasza nową strategię biznesową – Integratora 2.0. Jednym z pierwszych kroków na drodze do stworzenia kompleksowej oferty IT jest zakup 50 procent akcji spółki Aden, specjalizującej się w integracji oraz systemach „embedded”. Grupa planuje także kolejne akwizycje

Publikacja: 21.10.2020 15:21

Euvic przyspiesza. Nowa strategia polskiej grupy technologicznej

Foto: sukces.rp.pl

Docelowo chcemy pozyskać dla grupy jeszcze dwie duże spółki i kilka mniejszych. Akwizycje te pozwolą wzmocnić kluczowe dla firmy specjalizacje oraz rozwinąć nowe obszary działalności. Zakładamy, że strategia Integratora 2.0 w ciągu ośmiu najbliższych lat doprowadzi nas do przychodu na poziomie miliarda złotych – zapowiada Wojciech Wolny, prezes Euvic, jednego z wiodących na polskim rynku dostawców rozwiązań IT.

Czytaj też: „Odpowiedzialna moda”. Oto nowa kolekcja polskiej marki Caterina

Aden staje się częścią Grupy Euvic

Aden, który właśnie dołączył do Euvic, to krakowska spółka, zajmująca się integracją systemów oraz rozwojem elektroniki, urządzeń IoT i kiosków informacyjnych. Jej zadaniem jest wzmocnienie podstawowego dla Euvic filaru działalności – Software Development (tworzenie oprogramowania na zamówienie wraz z usługami wdrożeniowymi).

Aden będzie odpowiedzialny za rozwój systemów embedded (systemów wbudowanych, będących integralną częścią obsługiwanych sprzętów).

Spółka Aden uzupełnia nasze portfolio produktowe o projektowanie urządzeń elektromechanicznych, które będziemy mogli połączyć z wytwarzanym przez nas oprogramowaniem” – tłumaczy Tomasz Kwiatkowski, dyrektor handlowy w Euvic.

„Drugą istotną kwestią jest wzmocnienie Grupy Euvic jako integratora. Aden ma duże zdolności integracyjne, a dodatkowo doświadczenie w branży mediów i reklamy, co również jest dla nas bardzo atrakcyjne” – dodaje Kwiatkowski.

Aden od lat współpracuje z telewizją. Spółka ma na swoim koncie także stworzenie m.in. systemu embedded, który sprawdza się na płatnych parkingach rowerowych w Wielkiej Brytanii. Zarezerwowanie miejsca, a także cała późniejsza obsługa związana z pozostawieniem roweru odbywa się automatycznie, a całość zarządzana jest z poziomu aplikacji mobilnej.

Przy współpracy z Euvic spółka stworzyła również m.in. komputer pokładowy do miejskiego samochodu, poruszającego się w Warszawie. System pozwala na utrzymanie zdalnej kontroli nad pojazdem.

Jako część Grupy Euvic mamy konkretne zadania do wykonania. Do końca tego roku zamierzamy zwiększyć zatrudnienie, a także – korzystając z dotychczasowych wdrożeń – stworzyć konkretny produkt, który zostanie wprowadzony do sprzedaży. Przymierzamy się także do dużego projektu dla branży medialnej, związanego z transmisją online – zdradza Robert Węgrzyn, prezes Aden.

Zbycie dotychczasowych akcji i nowe plany zakupowe

Rok 2020 to dla Euvic czas strategicznych zmian, związanych z dalszym rozwojem i konsolidacją spółek należących do grupy. Szereg decyzji kapitałowych i technologicznych wpisuje się w nową strategię biznesową – Integratora 2.0. Euvic z 15-letnim doświadczeniem na rynku, wraz ze spółkami, w których posiada udziały, zatrudnia ponad 3000 inżynierów i specjalistów, dypsonuje ponad 20 biurami na całym świecie i chce być firmą, która kompleksowo wspiera klientów w realizacji złożonych projektów IT.

W tej chwili grupa skupia się na rozwoju czterech, kluczowych filarów biznesowych: Software Development, Body/Team Leasing, IT Infrastructure oraz Innovations, oraz na wyborze nowego obszaru biznesowego, który docelowo stanie się piątym filarem spółki.

Przyglądamy się spółkom oferującym rozwiązania z zakresu e-commerce, marketingu interaktywnego oraz systemów embedded – zdradza Wojciech Wolny.

Jednym z pierwszych kroków na drodze do realizacji nowej strategii było zbycie akcji spółki informatycznej, specjalizującej się we wdrażaniu systemów klasy ERP i CRM. Firma została przejęta przez holenderski Fellowmind.

Jako Grupa Euvic chcemy skupić się na rozwijaniu kompetencji technologicznych i technicznych. To, w połączeniu z dobrą ofertą oraz wolą pozostałych akcjonariuszy, doprowadziło nas do podjęcia decyzji o zbyciu akcji jednej ze spółek. Środki, które udało nam się pozyskać z tej sprzedaży pozwolą nam na kolejne zakupy, które będą zgodne z naszą strategią biznesową – wyjaśnia Wojciech Wolny.

Dzięki środkom pozyskanym ze sprzedaży akcji oraz dobrym wynikom finansowym Euvic planuje w najbliższych miesiącach przeznaczyć na różnego rodzaju akwizycje rekordową kwotę.

Ostatnia transakcja pozwoliła nam skumulować gotówkę i dziś jako grupa rozglądamy się za kolejnymi spółkami, które moglibyśmy pozyskać. Co ważne, mamy coraz większe doświadczenie w inwestowaniu. Spółki chcą z nami współpracować, wiedząc, że inwestując w ich rozwój dostarczymy im konkretnego wsparcia, zoptymalizujemy koszty i dołożymy do tego biznes. Jako inwestor jesteśmy dobrym partnerem – nie ma wątpliwości Łukasz Czernecki.

Przychody spółek w Grupie Euvic w 2019 roku wyniosły ok. 500 mln zł i rosną średnio rocznie 15%.

Rozmowa z Wojciechem Wolnym, prezesem Euvic:

Jakie inwestycje planują Państwo przeprowadzić w najbliższym czasie?

Naszym celem jako grupy jest stworzenie kompleksowej oferty IT dla biznesu. Chcąc go zrealizować zamierzamy kupić dużą firmę, inwestując w ten zakup 20-40 mln zł. Zależy nam na podmiocie, pasującym do jednego lub więcej filarów naszej działalności, który znamy i z którym już współpracowaliśmy. Chcemy też zainwestować w jeden z trzech nowych obszarów biznesowych, co w przyszłości pozwoli nam zbudować kolejny, piąty już filar spółki. Przyglądamy się obszarowi cyfrowego marketingu, e-commerce oraz cyfrowej transformacji. Analizujemy także rynek embedded, czyli urządzeń i oprogramowania IoT. Stąd zakup udziałów w spółce Aden, niedużej firmie, obsługującej m.in. TVN. W ten sposób wchodzimy w obszar związany z elektroniką i projektowaniem urządzeń.

Miliard zł przychodu w ciągu ośmiu lat to ambitny cel. Jak zamierzacie go Państwo osiągnąć?

Zakładamy 10-15-procentowy wzrost organiczny. Dodatkowo małe akwizycje każdego roku oraz dwie duże w całym tym okresie. Cel rzeczywiście jest ambitny, ale jednocześnie mówimy naszym partnerom oraz inwestorom, że nie będziemy go realizować za wszelką cenę. Pewnych wartości nie rozmienimy, a dla nas wartością są ludzie i komfort pracy. Chcemy nadal cieszyć się tym, co robimy. Zawsze byliśmy długodystansowi, osiem lat to rozsądny horyzont.

""

sukces.rp.pl

Zarząd Euvic rozważa także wprowadzenie spółki na Giełdę Papierów Wartościowych.

Wejście na giełdę to dla nas konkretna wartość, niekoniecznie związana z pozyskaniem kapitału. To przede wszystkim dostęp do programu opcyjnego dla pracowników, a także wzrost wiarygodności w oczach zagranicznych kontrahentów, którzy zdecydowanie bardziej wolą pracować ze spółkami publicznymi, umieją je analizować i rozumieją je. Kolejna kwestia to zapewnienie bezpieczeństwa dotychczasowym akcjonariuszom, założycielom firmy. Ważna jest dla nas także transparentność komunikacji. Nie bez znaczenie jest promocja, dużo się mówi o spółkach giełdowych, w naturalny sposób wzbudzają one zainteresowanie opinii publicznej.

Kiedy debiut Euvic mógłby nastąpić i jakie wyzwania – w tym kontekście – stoją dziś przed firmą?

Już raz, w 2018 roku, próbowaliśmy wejść na giełdę przez tzw. odwrócone przejęcie, ale to się nie udało. Niemniej pokazaliśmy, że jesteśmy zdeterminowani. Przyglądamy się spółkom giełdowym, z którymi moglibyśmy się połączyć, w efekcie czego może już nawet w przyszłym roku udałoby się nam zadebiutować na giełdzie. To jedno z podejść, ale nie jedyne. Równolegle zaczynamy prace nad przygotowaniem pierwszej oferty publicznej (IPO), która pozwoliłaby nam upublicznić się w ciągu najbliższych 2 lat.

Docelowo chcemy pozyskać dla grupy jeszcze dwie duże spółki i kilka mniejszych. Akwizycje te pozwolą wzmocnić kluczowe dla firmy specjalizacje oraz rozwinąć nowe obszary działalności. Zakładamy, że strategia Integratora 2.0 w ciągu ośmiu najbliższych lat doprowadzi nas do przychodu na poziomie miliarda złotych – zapowiada Wojciech Wolny, prezes Euvic, jednego z wiodących na polskim rynku dostawców rozwiązań IT.

Czytaj też: „Odpowiedzialna moda”. Oto nowa kolekcja polskiej marki Caterina
Pozostało 94% artykułu
Styl życia
Czołowa europejska analityczka trendów zapowiada: idzie zmiana w świecie mody
Styl życia
Kto najbardziej chce pracować zdalnie? Wyniki tego badania zaskoczą pracowników
Styl życia
Polska stacja na Antarktydzie szuka ludzi do pracy. Potrzebni nie tylko naukowcy
Styl życia
Pinterest zapowiada trendy na 2024 rok: nostalgia, jazz i styl „na emeryta”
Materiał promocyjny
Mokate: polska firma rodzinna o międzynarodowym zasięgu. Rozmowa o biznesie i szachach