To będzie most, jakiego Europa jeszcze nie widziała. Przetnie Porto jak brzytwa

Niebawem portugalskie Porto może zyskać kolejną oryginalną budowlę. Architekci ze znanego szwajcarskiego biura Herzog & de Meuron zaproponowali most o niezwykle futurystycznym kształcie.

Publikacja: 08.03.2023 13:13

Nowy most ma mieć długość 570 metrów, znajdzie się między dwoma słynnymi mostami w Porto: Arrábida i

Nowy most ma mieć długość 570 metrów, znajdzie się między dwoma słynnymi mostami w Porto: Arrábida i mostem Ludwika I.

Foto: © Bruno de Almeida Martins / Herzog & de Meuron

To nie ma być kolejny most wpisujący się w zabytkową architekturę Porto. „570 Bridge Porto” ma wyróżniać się awangardową i minimalistyczną formą. Za jego projekt odpowiada słynna szwajcarska pracownia architektoniczna Herzog & de Meuron, mająca na koncie między innymi stadion olimpijski w Pekinie, galerię Tate Modern w Londynie czy Allianz Arena w Monachium. 

Most „570 Bridge Porto”: abstrakcyjny i ostry jak brzytwa

Porto kojarzy się z klimatyczną, zabytkową architekturą. Takie skojarzenia są jak najbardziej na miejscu – to właśnie historyczna zabudowa tego miasta każdego roku przyciąga miliony turystów.

Jednak ci, którzy mieli okazję zwiedzić to drugie co do wielkości miasto Portugalii, wiedzą, że Porto obfituje w szereg pereł współczesnej architektury. Mowa o takich obiektach jak na przykład terminal portowy Porto Leixões, Dom Muzyki (Casa da Música) czy gmach muzeum sztuki współczesnej Serralves.

Czytaj więcej

Ułatwienie życia czy niewola? Rosną teorie spiskowe wokół „miast 15-minutowych”

Już niebawem do tego powiększającego się grona być może dołączy kolejny nowatorski projekt: most „570 Bridge Porto”. Obiekt, który zaproponowali architekci z pracowni Herzog & de Meuron, ma mieć długość 570 metrów (stąd też jego nazwa) i znajdować się między dwoma ikonicznymi mostami: Arrábida i Ludwika I. Połączyć ma Porto i sąsiadujące z nim miasto Villa Nova de Gaia.

© Bruno de Almeida Martins / Herzog & de Meuron

Jednak most „570 Bridge Porto” swoją formą w żaden sposób nie będzie nawiązywał do wyglądu swoich sąsiadów. W założeniu jego projektantów ma to być jeden z najbardziej wyrazistych – i wyróżniających się – obiektów w Porto.

Most ma wspierać się na czarnych podporach. Jego pozostałą powierzchnię pokryje metaliczna warstwa, odbijająca niebo, wody rzeki Douro i okoliczne budynki. Z tego powodu obiekt będzie zmieniał swój wygląd w zależności od pogody i pory dnia.

Futurystyczna forma mostu ma wyrażać zmieniający się charakter miasta i odzwierciedlać nowoczesny styl życia jego mieszkańców. Intencją architektów było to, aby obiekt służył nie tylko jako ułatwienie w przemieszczeniu się z Porto do Villa Nova de Gaia, ale też miejsce spotkań i spędzania wolnego czasu.

 „570 Bridge Porto”: most, w którym miasto ma się przeglądać

Czy most „570 Bridge” stanie się kolejną ikoną Porto? Jeżeli powstanie, to z pewnością będzie się wyróżniał pod względem mnogości funkcji, jakie przewidzieli dla niego jego projektanci.

Po stronie Porto, na wysokości Via Panorâmica, powstanie przylegający do mostu panoramiczny taras, a prowadzić będą na niego szerokie schody. Będzie stąd widać zarówno ocean, jak i historyczne centrum Porto. Nieco niżej, pod szerokim cienkim metalicznym dachem znajdzie się przystanek tramwajowy, a także niewielki, otoczony zielenią placyk do użytku mieszkańców.

Tuż obok tarasu powstanie również wielofunkcyjna hala do organizowania różnego rodzaju wydarzeń, na przykład pikników czy seansów kina letniego. Po sąsiedzku znajduje się gmach Wydziału Architektury Uniwersytetu w Porto, toteż z tarasu i hali będą mogli w przyszłości korzystać również studenci.

Również po stronie Villa Nova de Gaia przewidziano szereg przestrzeni, z których skorzystają zarówno mieszkańcy, jak i turyści. Z kaskadowego tarasu ulokowanego tuż nad lasem eukaliptusowym będzie się rozpościerał widok na Porto. Taras będzie też miejscem wypoczynku, a także organizowania różnego rodzaju niewielkich imprez. Taras płynnie połączy się z pieszymi szlakami wzdłuż rzeki i w głąb parku.

Architektura
Najmłodszy zabytek w Polsce do rozbiórki. Prywatna kaplica przetrwała 13 lat
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Architektura
Zamek w Łapalicach z prestiżowym wyróżnieniem. „Nieskończony potencjał”
Architektura
Takiej willi jeszcze w Polsce nie było. Powstanie w oparciu o antyczne założenia
Architektura
Rusza remont siedziby NBP. Jak budynek będzie wyglądał po zmianach?
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Architektura
Francja buduje supernowoczesny dworzec kolejowy. Będzie wykonany z drewna