Tak mogą wyglądać podróże lotnicze po pandemii. Będzie zupełnie inaczej

Najbliższe lata przyniosą rewolucyjne zmiany na pokładach samolotów. Projektanci już pracują nad nowymi rozwiązaniami, a linie lotnicze wprowadzają kolejne ograniczenia.

Publikacja: 29.04.2020 08:31

Fot: Avio Interiors

Fot: Avio Interiors

Foto: Fot: Avio Interiors

Epidemie zawsze miały ogromny wpływ na to, jak wyglądają nasze mieszkania, miasta i środki transportu. Grypa „hiszpanka” przyczyniła się m.in. do tego, że w domach częściej zaczęły pojawiać się szafy, a tradycyjne drewniane podłogi wyparło linoleum.

Pandemia koronawirusa zmienia nasze przyzwyczajenia jeszcze szybciej. Wśród projektów, które powstają w odpowiedzi na trwający kryzys, oprócz najważniejszych zmian dotyczących tego, jak robimy zakupy czy tego, jak mogą wyglądać restauracje w czasach po pandemii, pojawiają się tak oryginalne pomysły jak na przykład bardziej praktyczne dozowniki żelu dezynfekującego czy splątane ogrody” umożliwiające trzymanie bezpiecznego dystansu między osobami odwiedzającymi parki.

Design w służbie nowej rzeczywistości

Nowe rozwiązania muszą wprowadzać także linie lotnicze. Włoskie studio Avio Interiors zaprezentowało projekt, który pokazuje, jak mogą wyglądać pokłady samolotów w niedalekiej przyszłości tak, aby podróżowanie stało się bezpieczniejsze

System Glassafe zakłada wykorzystanie przezroczystych osłon, które można zamontować do foteli w samolocie. Z kolei fotel Janus (nazwa nawiązuje do mitologicznego boga o dwóch obliczach) to koncepcja zakładająca odwrócenie środkowego fotela w przeciwnym kierunku.

Nowa normalność: mniej bagażu, więcej przestrzeni

Wg niedawnego raportu IATA 40% podróżujących zapowiada, że na pierwszy lot po pandemii poczeka co najmniej pół roku od czasu jej wygaśnięcia. To jeden z wielu powodów, dla których linie lotnicze w pośpiechu zaczynają szukać rozwiązań mniej efektownych niż projekt Avio Interiors.

Amerykańskie linie JetBlue w poniedziałek jako pierwsze zapowiedziały, że ich pasażerowie będą musieli korzystać z maseczek na pokładzie samolotu. Inni przewoźnicy, jak EasyJet czy United Airlines, uniemożliwiają rezerwację środkowych foteli.

Dalej poszła chińska firma Air Changan, która umożliwia wykupienie dodatkowych, pustych siedzeń za 28 dolarów (117 zł). Za 226 dolarów (ok. 950 zł) pasażerowie mogą się cieszyć jeszcze większą przestrzenią i ośmioma wolnymi siedzeniami wokół – trzema z przodu i z tyłu i dwoma z boku.

W połowie kwietnia linie Emirates jako pierwsze wprowadziły błyskawiczne testy dla pasażerów na obecność wirusa. Firma zapowiedziała również dalszą redukcję ilości bagażu, który można zabrać ze sobą. W najbliższym czasie na pokład będzie można wnieść jedynie kilka przedmiotów – laptopy, teczki czy niezbędny sprzęt dla dziecka.

Epidemie zawsze miały ogromny wpływ na to, jak wyglądają nasze mieszkania, miasta i środki transportu. Grypa „hiszpanka” przyczyniła się m.in. do tego, że w domach częściej zaczęły pojawiać się szafy, a tradycyjne drewniane podłogi wyparło linoleum.

Pandemia koronawirusa zmienia nasze przyzwyczajenia jeszcze szybciej. Wśród projektów, które powstają w odpowiedzi na trwający kryzys, oprócz najważniejszych zmian dotyczących tego, jak robimy zakupy czy tego, jak mogą wyglądać restauracje w czasach po pandemii, pojawiają się tak oryginalne pomysły jak na przykład bardziej praktyczne dozowniki żelu dezynfekującego czy splątane ogrody” umożliwiające trzymanie bezpiecznego dystansu między osobami odwiedzającymi parki.

Świat po pandemii
Raport: 4. falę pandemii najlepiej spędzić w Europie – ale nie w Polsce
Świat po pandemii
Tak zmienią się hotelowe śniadania po pandemii
Świat po pandemii
Po pandemii dresy szyją nawet słynni londyńscy krawcy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Świat po pandemii
Znika biurowy dress code: odtąd ma być wygodnie