Nie tylko meble: Ikea produkuje teraz także ubrania

Ikea niedawno zadebiutowała w zupełnie nowej roli – jako marka odzieżowa. Zaskakujące? Wcale nie, Ikea eksperymentuje ze stylem, czego dowodem może być też nowa kolekcja Sammankoppla

Publikacja: 13.08.2020 07:57

IKEA EFTERTRÄDA

IKEA EFTERTRÄDA

Foto: IKEA EFTERTRÄDA

Ikea to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek świata, ale dopiero w ostatnich latach firma znana z produkcji modnych mebli do samodzielnego montażu stała się też marką lifestyle’ową. Jej projekty i identyfikacja wizualna pojawiają się w kolekcjach znanych marek.

Czytaj też: Nowa usługa japońskiej firmy Muji: abonament na meble. Nie trzeba ich kupować, można je wypożyczyć 

Niedawno Ikea zaprezentowała swoją pierwszą kolekcję ubrań, była przeznaczona na rynek japoński. Czy można spodziewać się kolejnych serii ubrań z niebiesko-żółtym logiem? I skąd bierze się popularność Ikei wśród projektantów tak znanych firm ze świata mody jak Balenciaga czy Off-White?

Ubrania z logiem Ikea: nowa moda

Pierwsza kolekcja ubrań, o nazwie Efterträda, trafiła do sprzedaży pod koniec lipca. Wzory wykorzystane na t-shirtach i bluzach nawiązują do kodu kreskowego najpopularniejszego produktu w katalogu szwedzkiej firmy – regału na książki Billy. Ten mebel od 1978 roku sprzedano w liczbie prawie 60 milionów. To nie przypadek, że kolekcja ubrań Ikea  pojawiła się tylko w Japonii – ubrania i gadżety zdradzają ślady inspiracji japońskim stylem. 

W ostatnich latach dla awangardowego streetwearu Ikea stała się synomimem normcore’u, ale także nawiązaniem do dadaistycznych ready-made. Włączenie przedmiotów codziennego użytku do kolekcji luksusowych marek to stały motyw pracy Demny Gvasalii z Balenciagi, który swoim projektem torby Frakta w wersji deluxe z 2017 roku sprawił, że o Ikei zaczęto częściej mówiono w świecie luksusowej mody.

Na Gvasali nie kończy się lista osób, które w poszukiwaniu inspiracji sięgały po katalog Ikei. W 2019 roku Virgil Abloh przygotował dla szwedzkiej firmy kolekcję kapsułową Markerad. Tworzyły ją krzesła, zegary czy dywany zaprojektowane przez Abloha. Na ten „drop” czekały tłumy klientów na całym świecie, wspólna kolekcja Virgila Abloha i Ikei budziła emocje podobne, jak premiery Supreme. 

Ikea: renesans vintage’owego designu

Także w przypadku mebli projektanci Ikea chętnie sięgają po wsparcie świata mody. O tym świadczy najnowsza limitowana kolekcja Sammankoppla, która niedawno trafiła do sklepów, także w Polsce.

Kolekcja Ikea Sammankoppla powstała we współpracy z tajską marką odzieżową Greyhound Original, a tworzące ją meble i akcesoria nawiązują do ulicznego stylu z Bangkoku i odwołują się do kreatywnego podejścia do recyklingu.

"kolekcja ikea sammankoppla"

Ubrania dla krzeseł? kolekcja Ikea Sammankoppla pełna jest zaskakujących pomysłów. Fot: Ikea

sukces.rp.pl

Ludzie zainteresowani projektowaniem wnętrz i designem coraz chętniej wracają do archiwalnych katalogów Ikei z lat 70. i 80. Projekty sprzed kilkudziesięciu lat w 2020 roku wyglądają bowiem zaskakująco nowoczesne. O renesansie popularności Ikei w wersji vintage pisał ostatnio magazyn GQ, przypominając o współpracy marki z takimi gigantami designu z XX wieku, jak Verner Panton czy Niels Gammelgaard.

Ikea to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek świata, ale dopiero w ostatnich latach firma znana z produkcji modnych mebli do samodzielnego montażu stała się też marką lifestyle’ową. Jej projekty i identyfikacja wizualna pojawiają się w kolekcjach znanych marek.

Czytaj też: Nowa usługa japońskiej firmy Muji: abonament na meble. Nie trzeba ich kupować, można je wypożyczyć 
Pozostało 87% artykułu
Design
Polski architekt z prestiżową nagrodą. Zaprojektował futurystyczną kolej miejską
Design
Znana polska projektantka tworzy dla BMW. Jej dzieło pojawi się w całej Polsce
Design
Słynna marka w tarapatach. To ona wypromowała modę na japoński minimalizm
Materiał Promocyjny
Nowoczesny fotel relaksacyjny z funkcją masażu – czy to dobry wybór do salonu?
Materiał Promocyjny
Mapa drogowa do neutralności klimatycznej
Design
Jedyne takie biuro w Polsce. W środku lalki Barbie i stoły do Scrabble'a
Design
„Szybka moda” wkracza do świata mebli. Trzy lata i kanapa na śmietnik