Zaskakujące dane: parmezan pomógł nam przetrwać lockdown

Podczas tegorocznego lockdownu oglądaliśmy więcej seriali, więcej czytaliśmy, więcej czasu poświęcaliśmy na aranżację domów i mieszkań – i więcej jedliśmy. Czego? Choćby słynnych włoskich serów.

Publikacja: 30.12.2020 16:26

Zaskakujące dane: parmezan pomógł nam przetrwać lockdown

Foto: Fot: Consorzio Tutela Grana Padano/Wikimedia Commons

O tym, że ser to sprawdzony „Comfort food”, pożywienie po które sięgamy, gdy chcemy sobie poprawić nastrój, wiadomo od dawna. Instytucja „deski serów” czy pizzy z „czterema serami” to znana metoda sprawiania sobie prostych przyjemności. Camemberta, Emmentalera czy Gorgonzoli zwykle nie brakuje w większości lodówek.

Na smutki – parmezan. Włoskie sery pomogły Europejczykom przetrwać lockdown

Nie powinno więc dziwić, że w trudnych czasach, a takie były ostatnie miesiące niemal w każdym kraju Unii Europejskiej, tym chętniej sięgamy po to, co sprawia nam przyjemność i pozwala poprawić nastrój – czyli po ser. Dane opublikowane przez Włochów potwierdzają ten fakt: w tym roku szczególnie chętnie jedliśmy sery. A dokładnie – jedliśmy Grana Padano, najchętniej na świecie kupowany ser regionalny z oznaczeniem PDO (ang. chroniona nazwa pochodzenia), popularnie w Polsce zwany „parmezanem” i wrzucany do jednego worka razem z innym słynnym włoskim serem, Parmigiano–Reggiano.

Czytaj też: Rozmowa z Przemysławem Klimą, szefem kuchni restauracji Bottiglieria 1881 z Krakowa: „Druga gwiazdka Michelin? Jest w zasięgu”

Według konsorcjum zrzeszającego producentów Grana Padano, w tym roku produkcja wzrośnie o 2 procent, a spożycie od stycznia do listopada – o blisko 4 procent. To doskonałe dane dla Włochów, biorąc pod uwagę kłopoty restauracji i całej branży Horeca, która zazwyczaj odpowiada za lwią część zamówień serów takich jak Grana Padano, a które w tym roku w większości były nieczynne lub musiały ograniczyć działalność. W związku z tym wzrosło znaczenie zakupów indywidualnych konsumentów.

Czytaj też: UNESCO poszerza listę dziedzictwa. Jest też na niej polska specjalność

„W tym momencie nie musimy się obawiać negatywnego wpływu kryzysu na naszą działalność ponieważ z badań wynika, że nasze sery są uznawane przez konsumentów jako produkty doskonale poprawiające nastrój” – skomentował Renato Zaghini, prezes konsorcjum Grana Padano cytowany przez serwis EFA News. „Sprzedaż detaliczna pozwoliła nam zasypać lukę, którą wytworzyły problemy branży gastronomicznej. We Włoszech spożycie wzrosło o ponad 7 procent, ale wzrost odnotowaliśmy także w innych krajach Unii Europejskiej” – stwierdził Zaghini.

"Ser Grana Padano"

Znakowanie serów Grana Padano. Fot: Consorzio Tutela Grana Padano/Wikimedia Commons

sukces.rp.pl

Równie dobre dane za 2020 rok świętuje konsorcjum zrzeszające producentów drugiego słynnego włoskiego sera, Parmigiano-Reggiano. W pierwszej połowie 2020 roku jego sprzedaż na świecie wzrosła o ponad 11 procent. W pierwszych sześciu miesiącach kończącego się roku z Włoch w świat wyruszyło ponad 27 tysięcy ton tego sera.  

O tym, że ser to sprawdzony „Comfort food”, pożywienie po które sięgamy, gdy chcemy sobie poprawić nastrój, wiadomo od dawna. Instytucja „deski serów” czy pizzy z „czterema serami” to znana metoda sprawiania sobie prostych przyjemności. Camemberta, Emmentalera czy Gorgonzoli zwykle nie brakuje w większości lodówek.

Na smutki – parmezan. Włoskie sery pomogły Europejczykom przetrwać lockdown

Pozostało 86% artykułu
Styl życia
Czołowa europejska analityczka trendów zapowiada: idzie zmiana w świecie mody
Styl życia
Kto najbardziej chce pracować zdalnie? Wyniki tego badania zaskoczą pracowników
Styl życia
Polska stacja na Antarktydzie szuka ludzi do pracy. Potrzebni nie tylko naukowcy
Styl życia
Pinterest zapowiada trendy na 2024 rok: nostalgia, jazz i styl „na emeryta”
Materiał promocyjny
Mokate: polska firma rodzinna o międzynarodowym zasięgu. Rozmowa o biznesie i szachach
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy