Gdy Bottega Veneta zdecydowała o usunięciu swoich profili w mediach społecznościowych dużo dyskutowano o roli mediów społecznościowych w świecie współczesnej mody. Czy lepiej docierać z komunikatem do mas, czy też węższej, ale „jakościowej” grupy lojalnych klientów? Czy marki z pozycją i historią potrzebują internetowego szumu, żeby przyciągać odbiorcę? Takie zainteresowanie z pewnością świadczy o pozycji Bottegi Venety i jej dyrektora kreatywnego, Daniela Lee, we współczesnej modzie, jednak za dyskusjami rzadko dotąd szły konkretne decyzje. Świat mody zdaje się coraz bardziej różnicować strategie obecności w sieci, czego przykładem mogą być najnowsze zmiany w Chloé, marce należącej koncernu Richemont, właściciela między innymi takich marek jak Cartier czy Dunhill.
Czytaj też: Gucci, Prada, TikTok: po co domy mody się w to bawią?
Kilka dni temu 9 milionów fanów Chloé na Instagramie mogło poczuć się zdezorientowanych. Z profilu tej marki zniknęły wszystkie dotychczas umieszczone tam zdjęcia produktów. Zastąpiły je przyrodnicze detale – zdjęcia owadów, roślin, owoców czy grzybów. Nie wszyscy dobrze przyjęli tę zmianę, jednak Gabriela Hearst, dyrektor kreatywna marki Chloe, wyjaśniła w rozmowie z serwisem „WWD”, że chodzi o „rekonfigurację umysłów” i przypomnienie o korzyściach, jakie daje nam planeta, i że bez natury moda po prostu by nie istniała. Gabriela Hearst to jedna z najgłośniejszych projektantek ostatnich lat, jeśli chodzi o zrównoważoną modę, nic dziwnego, że w zmianie komunikacji sięgnęła po element ekologiczny.
Jak zauważa Ceciilia Caruso z NSS Magazine, marki coraz częściej decydują się na zrezygnowanie z mediów społecznościowych jako platformy sprzedażowej, by wykorzystać tę przestrzeń do refleksji i nad własną estetyką, wizją świata czy przesłaniem. Niektóre, jak np. popularna w Stanach Zjednoczonych marka The Row, stworzona przez siostry Ashley i Mary-Kate Olsen, nigdy nie prowadziły „normalnego” profilu, zastępując zdjęcia produktów obrazami, dziełami sztuki czy fotografiami budynków. Podobnie – czyli jak bardzo oryginalną tablicę inspiracji (mood board) swój profil na Instagramie od 2018 roku prowadzi Balenciaga.