Rośnie zjawisko robienia zakupów pod wpływem alkoholu. Przodują w tym milenialsi

Zakupy pod wpływem alkoholu to nowe, ale coraz powszechniejsze zjawisko. W Stanach Zjednoczonych przyznaje się do tego 17 procent konsumentów i konsumentek. Przodują w tym milenialsi. Co kupują najczęściej?

Publikacja: 13.03.2023 13:04

Blisko jedna trzecia milenialsów biorących udział w badaniu przyznała, że zdarza im się robić zakupy

Blisko jedna trzecia milenialsów biorących udział w badaniu przyznała, że zdarza im się robić zakupy po alkoholu.

Foto: Anastasia Nelen

Robienie zakupów pod wpływem alkoholu nie jest nowym zjawiskiem, jednak ten temat nie zbyt dokładnie badany, więc trudno ocenić rzetelnie, jaka jest skala zjawiska.

Analitycy amerykańskiego portalu Finder poświęconemu finansom osobistym od kilku lat przyglądają się temu zjawisku i starają się ustalić, jaki odsetek amerykańskich konsumentów robi zakupy pod wpływem alkoholu. Wyniki są zaskakujące: do zakupów „po kieliszku” przyznała się prawie jedna szósta badanych. Co mieszkańcy USA najczęściej kupują po pijanemu?

Ubrania, jedzenie, zwierzęta: co Amerykanie kupują po pijanemu?

Wolny wieczór po pracy wiele osób świętuje lampką wina lub kieliszkiem czegoś mocniejszego. Wieczory to też moment, gdy można rozejrzeć się w internecie w poszukiwaniu nowych ubrań, gadżetów lub oferty wyjazdu wakacyjnego. Coraz więcej osób przez internet kupuje również produkty spożywcze.

Finałem takiego beztroskiego surfingu po sklepach internetowych w towarzystwie drinka mogą być niezbyt dobrze przemyślane decyzje zakupowe. Jak wynika z danych, jakie zebrali analitycy portalu finansowego Finder, amerykańscy sprzedawcy na podchmielonych klientach zarabiają ok. 14 miliardów dolarów rocznie.

Czytaj więcej

Minimum wysiłku: generacja Z ma nowy sposób na „syndrom poniedziałku” w pracy

Analitycy z serwisu Finder kolejny rok z rzędu przeprowadzili ankietę wśród Amerykanów na temat zakupów dokonywanych po alkoholu. Przepytano reprezentatywną grupę ponad 2100 dorosłych mieszkańców USA. Badanie przeprowadzono między 9 stycznia a 17 lutego 2023 roku.

Respondentom zadano kilka pytań. Pierwsze i kluczowe brzmiało: „Czy w ciągu ostatnich 12 miesięcy kupiłeś/aś coś pod wpływem alkoholu?”. Odpowiedzi przeczącej udzieliło 83 procent respondentów, zaś twierdzącej — 17 procent, czyli co szósty dorosły Amerykanin. Średnio w trakcie takich zakupów mieszkańcy USA wydają 309 dolarów.

Miliony Amerykanów robią zakupy po spożyciu alkoholu

Respondentów zapytano też, co kupili pod wpływem alkoholu. Okazuje się, że najpopularniejszymi kategoriami zakupów są buty, ubrania i akcesoria oraz jedzenie. Do dokonania tego rodzaju zakupów w obydwu kategoriach przyznało się po 47 procent badanych.

Kto kupuje najczęściej? Okazuje się, że przodują w tym milenialsi, osoby mające ok. 30-40 lat. Wśród badanych, 1/3 milenialsów przyznała, że robi zakupy po spożyciu alkoholu. Tuż za nimi uplasowali się 20-latkowie z generacji Z (28 procent).

Dalej mamy spory spadek – zakupy po alkoholu robi ok. 8 procent przedstawicieli generacji X (40-latkowie). Wśród najstarszych respondentów odsetek kupujących po alkoholu był najmniejszy – jedynie 2 procent. Co ciekawe – zakupy po alkoholu dużo częściej robią mężczyźni (26 procent) niż kobiety (10 procent).

Co Amerykanie najchętniej kupują po alkoholu? Przede wszystkim ubrania, jedzenie, alkohol, wydają też na hazard i serwisy streamingowe. Inne dość popularne kategorie zakupów to elektronika, a nawet zwierzęta czy…narkotyki.

Co najchętniej kupują kobiety po spożyciu alkoholu, a co mężczyźni? 50 procent respondentek wskazało buty, ubrania i akcesoria. Znacznie rzadziej kobiety kupowały jedzenie (15 procent), alkohol (8 procent), papierosy (5 procent) oraz gry hazardowe, muzykę i zwierzęta (po 4 procent).

Jedzenie okazało się z kolei najpopularniejszą kategorią zakupów wśród respondentów płci męskiej — wskazało je 47 procent ankietowanych. Również wielu panów kupiło ubrania, buty i akcesoria (46 procent). Także gry hazardowe (43 procent), papierosy (42 procent) i alkohol (39 procent) okazały się zdecydowanie domeną mężczyzn.

Robienie zakupów pod wpływem alkoholu nie jest nowym zjawiskiem, jednak ten temat nie zbyt dokładnie badany, więc trudno ocenić rzetelnie, jaka jest skala zjawiska.

Analitycy amerykańskiego portalu Finder poświęconemu finansom osobistym od kilku lat przyglądają się temu zjawisku i starają się ustalić, jaki odsetek amerykańskich konsumentów robi zakupy pod wpływem alkoholu. Wyniki są zaskakujące: do zakupów „po kieliszku” przyznała się prawie jedna szósta badanych. Co mieszkańcy USA najczęściej kupują po pijanemu?

Pozostało 86% artykułu
Społeczeństwo
Koniec ery przyjaźni w pracy? Dlaczego nie chcemy już bliskich relacji w biurze
Społeczeństwo
Kolejna branża odczuła „efekt Ozempicu”. Chce na tym zarobić miliony
Społeczeństwo
„Urlop dla nieszczęśliwych”. Pomysł milionera na toksyczną atmosferę w pracy
Społeczeństwo
„Hollyweird” to nowy fenomen: rośnie wiara w wielki spisek gwiazd szołbiznesu
Społeczeństwo
Czy warto być lojalnym pracownikiem? Szef to wykorzysta – ostrzegają badacze
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO