Jak wskazuje raport „Recovery Insights: Small Business Reset”, odzwierciedla to wzrost zapotrzebowania na rozwój internetowych kanałów sprzedaży, który wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie na całym świecie.

Z raportu Mastercard wynika, że w szczytowym momencie kryzysu obroty małych i średnich przedsiębiorstw były nawet o 20 punktów procentowych niższe w porównaniu z dużymi. W 2021 r. drobny biznes zaczął jednak odrabiać straty. W okresie od stycznia do sierpnia br. osiągnął sprzedaż o 4,5 proc. większą w porównaniu z analogicznym okresem roku 2020, podczas gdy obroty handlu internetowego zwiększyły się o 31,4 proc.

Czytaj więcej

Południowokoreański rynek e-commerce – jak działa?

Według analiz w 2020 r. w sektorze handlu detalicznego powstało o jedną trzecią więcej małych firm niż w 2019 r. (to prawie osiem razy więcej niż dużych przedsiębiorstw). Znaczny wzrost liczby nowych MŚP w pandemicznym roku jest trendem widocznym na całym świecie. W Wielkiej Brytanii ten skok sięgnął aż 101 proc., w USA – 86 proc., zaś Niemczech – 62 proc. W Polsce ów wskaźnik wyniósł 5 proc.

- Przyszłość rysuje się optymistycznie. Przejście w tryb cyfrowy sprawiło, że pandemia przyniosła również pozytywny rezultat w postaci wzrostu liczby nowych firm i rozwoju innowacyjności - komentuje Bricklin Dwyer, główny ekonomista Mastercard.