MŚP nie tylko są w stanie realizować skuteczne kampanie PR, ale w związku z dynamicznie zmieniającym się krajobrazem medialnym wręcz muszą postawić na konkretne narzędzia. Czy takie projekty faktycznie skutecznie odeprą widmo gospodarczego kryzysu? Tak - choć sytuacja ekonomiczna stawia przed przedsiębiorcami całkowicie nowe wyzwania, to konsumenci nadal chcą korzystać z produktów i usług MŚP – pod warunkiem, że dotrze do nich prawidłowo pozycjonowany przekaz.
“Mały i średni” krajobraz kraju
Nie jest tajemnicą, że małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią fundament krajowej gospodarki. Jak wynika z raportu Głównego Urzędu Statystycznego (2019), w Polsce regularnie pojawia się coraz więcej działalności gospodarczych. Jeszcze w 2019 roku łączna liczba przedsiębiorstw wyniosła 2,2 mln, podczas gdy w roku poprzedzającym było ich 2,15 mln. Przekłada się to na wzrost rzędu 2,9 proc., a nawet pandemia nie przekreśliła planów najbardziej zdeterminowanych debiutantów. Według danych z REGON w 2020 roku zarejestrowano 329 tys. nowych przedsiębiorstw, zaś z rejestru wykreślono 170 tys. firm.
W lipcu 2021 roku, a więc w momencie największej niewiadomej względem rozwijającej się sytuacji epidemiologicznej Paulina Zadura, dyrektor Departamentu Analiz i Strategii w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) podawała, iż najliczniejszą grupą wszystkich podmiotów gospodarczych (97 proc.) są mikroprzedsiębiorstwa. Udział małych firm w strukturze polskich przedsiębiorstw z kolei miał wynosić 2,2 proc., średnich – 0,7 proc., a dużych – wyłącznie 0,2 proc.
Czytaj więcej
W związku z rozprzestrzenianiem się wariantu omikron koronawirusa oraz rosnącą liczbą zakażeń, rząd wprowadził pracę zdalną w administracji publicznej. Zaapelował też o jej szerokie wprowadzenie w firmach. Sytuację chcą wykorzystać cyberprzestępcy.
Według raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości cały sektor małych i średnich przedsiębiorstw odpowiada za niemal połowę, a dokładnie 49,1 proc. Produktu Krajowego Brutto (PKB). Większą część, bo 30,3-proc. wytwarzają mikroprzedsiębiorstwa. Tymczasem małe przedsiębiorstwa generują 8,1 proc. PKB, a średnie – 10,7 proc.