Z tego artykułu się dowiesz:
- Jakie zmiany w umiejętnościach są wymuszane przez AI na współczesnych pracownikach?
- W jaki sposób sztuczna inteligencja wpływa na oszczędność czasu pracy specjalistów i menedżerów?
- Dlaczego brak znajomości narzędzi AI staje się barierą zatrudnienia w niektórych branżach?
Dzięki wykorzystaniu AI specjaliści i menedżerowie nie tylko mogą zaoszczędzić coraz więcej czasu w pracy, ale też wykonać zadania, których wcześniej nie mogliby wykonać – wynika z raportu agencji zatrudnienia Adecco, opisującego zmiany wywołane już przez sztuczną inteligencję, który „Rzeczpospolita” opisuje jako pierwsza. Raport oparty na opiniach 37,5 tys. pracowników – w tym głównie specjalistów i menedżerów – z 31 krajów świata (w tym z Polski), dowodzi, że teraz, niespełna trzy lata po rynkowym debiucie ChatGPT, zdecydowana większość, bo prawie trzech na czterech pracowników umysłowych wykorzystuje AI w codziennej pracy.
– Wyniki naszego badania jasno pokazują, że sztuczna inteligencja staje się integralną częścią świata pracy, zarówno globalnie, jak i w Polsce. Widzimy też, że pracownicy coraz częściej dostrzegają w AI szansę, a nie zagrożenie, choć w naszym kraju proces adaptacji przebiega w sposób bardziej stopniowy niż w innych częściach świata – twierdzi Katarzyna Urbanowicz, menedżer ds. sprzedaży cyfrowej w Adecco Poland. Ten stopniowy proces adaptacji dotyczy jednak głównie firm, wśród których co trzecia korzysta obecnie z rozwiązań i narzędzi AI. To o połowę mniej niż w przypadku pracowników biur.
Konieczna znajomość AI
Zdaniem Ignacego Święcickiego, kierownika zespołu gospodarki cyfrowej w Polskim Instytucie Ekonomicznym (PIE), ta różnica wynika z innego zrozumienia wykorzystania sztucznej inteligencji. Dla firm, szczególnie tych dużych, to kwestia procedur i oficjalnego wprowadzania narzędzi i aplikacji AI. Tymczasem pracownicy często na własną rękę wspierają się sztuczną inteligencją w tłumaczeniu tekstów, przygotowaniu dokumentacji czy pisaniu maili. Według eksperta PIE, dzisiaj wręcz trudno sobie wyobrazić, że pracując w biurze nie wykorzystujemy sztucznej inteligencji – która jest już zintegrowana z wyszukiwarkami internetowymi, a także z oprogramowaniem. (np. w pakiecie Office jest Copilot – narzędzie AI, które integruje się z aplikacjami takimi jak Word, Excel, PowerPoint i Outlook).
Czytaj więcej
Sztuczna inteligencja coraz częściej przejmuje zadania pracowników niższego szczebla, co sprawia,...