Wielki powrót biznesowej aktówki. Teraz noszą ją kobiety

Aktówka – niegdyś niezbędne akcesorium dyrektora, potem gadżet kojarzący się z pokoleniem yuppies. Dzisiaj przedmiot, który robi furorę w kolekcjach znanych marek. Klasyczna biznesowa aktówka to kolejne typowo męskie akcesorium, które wkroczyło do świata kobiecej mody – i wygląda świetnie.

Publikacja: 02.08.2021 11:56

Wielki powrót biznesowej aktówki. Teraz noszą ją kobiety

Foto: Ivan/Pexels

Jeszcze dwie dekady temu aktówka stanowiła nieodłączny element biznesowych stylizacji. Dodajmy, że męskich. Z czasem jej popularność zmalała – ale dzisiaj widzimy jej wielki powrót.

Aktówka: nowy trend w kobiecej modzie

88 lat temu aresztowano Marlenę Dietrich za pojawienie się w Paryżu w męskim garniturze. W stolicy Francji obowiązywał wówczas zakaz noszenia spodni przez kobiety. Od tamtego czasu kobieca moda przeszła wiele rewolucji – i wciąż się zmenia.

Czytaj też: Koniec z dopasowanymi ubraniami. Teraz nosimy oversize

Największy boom na adaptowanie elementów męskich stylizacji w ubiorach kobiet przypadł na lata 80. i 90. ubiegłego stulecia. Rozkwitała wtedy moda na „Power Dress” jako wyraz kobiecej emancypacji i feminizmu.

Kobieca sylwetka zyskała bardziej męski wygląd za sprawą marynarek z kanciastymi, szerokimi ramionami. Garsonka stała się symbolem dążenia kobiet do wyrównywania szans w sferze zawodowej.

I kiedy 20 lat temu wszyscy byli już wszyscy byli pewni, że moda na ówczesną estetykę już nigdy nie wróci, nadeszła druga dekada XXI wieku. Przekonanie o tym, że estetyka sprzed lat 80. czy 90. to czysty obciach, ustąpiło rosnącemu sentymentowi.

Moda kobieca: bardziej formalna

Jego odbiciem stały się nowe interpretacje kolorowych dresów, opaski, ogromna biżuteria czy wypchane ramiona. Modzie na lata 80. i 90. towarzyszy wysyp sklepów vintage’owych specjalizujących się w ubraniach właśnie z tych dekad.

"kobiety z aktówkami"

Fot: Cottonbro/Pexels

sukces.rp.pl

Nikt jednak nie spodziewał się, że takie domy mody jak Dior czy Louis Vuitton odgrzeją w tym roku kolejny trend sprzed lat i jako modny dodatek do codziennych ubrań zaproponują właśnie aktówkę. Nowe odsłony klasycznej biznesowej torby pojawiły się w wiosenno-letnich kolekcjach na 2022 rok, błyskawicznie przekonały się do niej m.in. Lady Gaga czy Bella Hadid.

Internet natychmiast to podchwycił. TikTok i Instagram zalały zdjęcia stylizacji czerpiących całymi garściami z estetyki prep – ale nie tylko.

Powrót do formalnego stylu? Nie do końca

Będąca nieodłącznym elementem męskich biurowych stylizacji lat 80. i 90., aktówka stanęła w poprzek powszechnemu obecnie trendowi na poszukiwanie jeszcze bardziej wyluzowanych ubiorów, wpisujących się w styl smart casual.

Aktówka XXI wieku w żadnej mierze nie oznacza jednak powrotu do biznesowego stylu. Pandemia sprawiła, że wiele osób zaczęło pracować z domu. W nowej odsłonie aktówka to zabawa konwencjami, świadomy żart z zerojedynkowego podziału na modę biznesową i styl casual.

Co więcej, aktówce wcale nie musi towarzyszyć formalna garsonka – wręcz przeciwnie. W odświeżonej wersji torba może uzupełniać letnią sukienkę lub t-shirt w połączeniu z jeansami.

Czy to czas, aby poprosić ojca o jego aktówkę sprzed lat? Niekoniecznie. Torby, które proponują projektanci, są wprawdzie ukłonem w stronę przeszłości, ale to nie dosłowny cytat: aktówki w 2021 roku mają przeróżne rozmiary, a także bardzo wyraziste kolory.

Czy aktówki się przyjmą? Całkiem możliwe. Wraz z powrotem do miejskiego życia wróciła bowiem potrzeba posiadania pojemnej, praktycznej torby. Jedna miejsce bardzo ważnych papierów zajmą w aktówce smartfon, smycz dla psa – lub cokolwiek innego.

Jeszcze dwie dekady temu aktówka stanowiła nieodłączny element biznesowych stylizacji. Dodajmy, że męskich. Z czasem jej popularność zmalała – ale dzisiaj widzimy jej wielki powrót.

Aktówka: nowy trend w kobiecej modzie

Pozostało 93% artykułu
Styl
Pierpaolo Piccioli odchodzi z Valentino. To on uratował słynny włoski dom mody
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Styl
Rośnie fala „przyjaznych oszustw” w e-sklepach. To problem przed Black Friday
Styl
Barbara M. Roberts, czyli Barbie. Kto wymyślił najsłynniejszą lalkę świata?
Styl
Jak się ubrać na koronację króla? Karol III zmienia wielowiekowe zasady
Styl
„Rośliny niezłomne”. Chwasty gwiazdami słynnej wystawy ogrodniczej w Londynie