Butik Versace powstał przy ulicy Parizskiej w Pradze. Za projekt salonu odpowiada Gwenael Nicolas. To znany francuski architekt, od lat mieszkający i pracujący w Japonii. Ma na koncie pracę między innymi dla Nintendo, TAG Heuera, Nissana, Uniqlo czy Saint Laurenta. Realizację całości nadzorowała Donatella Versace, siostra zastrzelonego w 1997 roku projektanta Gianniego Versace, twórcy marki. Butik o powierzchni 125 metrów kwadratowych pomyślany został jako „przestrzeń ekspozycyjna”, w której prezentowane będą ubrania oraz akcesoria.

Czytaj też: Farfetch: oto butik przyszłości. Prace nad nim trwały 3 lata

Przestrzeń salonu Versace została zaprojektowana w taki sposób, by spełniać wymogi ekologiczne – zarówno jeśli chodzi o materiały wykorzystane przy projektowaniu wystroju butiku, jak i ilości energii elektrycznej zużywanej przez salon na co dzień. W związku z tym salon Versace otrzymał srebrny cetryfikat LEED. Jego przyznanie warunkowane jest spełnieniem szeregu wymogów. Pod uwagę brana jest między innymi zrównoważona lokalizacja inwestycji, zużycie materiałów, energii elektrycznej czy wody, a także innowacyjność projektu.

Versace to kolejna słynna marka modowa, która otworzyła swój butik w Pradze. Stolica Czech pod tym względem wyrasta na regionalną potęgę. Przy ulicy Parizskiej, przy której powstał salon Versace, działa już szereg innych luksusowych butików. Swoje sklepy w tej części Pragi mają tak znane marki jak Moncler, Prada, Fendi, Tiffany& Co. czy Valentino i Dior.

Pod tym względem Warszawa znacząco ustępuje Pradze. W polskiej stolicy działa butik Louis Vuitton, od 2019 roku jest też salon Hermesa. Wiele znanych marek świata mody obecnych jest w domu handlowym Vitkac w Warszawie – między innymi Gucci, Bottega Veneta czy Balenciaga. Vitkac to jeden z głównych punktów na mapie wielkiej mody w Polsce, podobnie jak sieć butików Moliera2 oferujących produkty tak znanych marek jak Balmain, Alexander McQueen, Moncler czy Tod’s.

Czytaj też: Arkadiusz Likus, twórca Vitkaca: „Luksus się obroni”

Znane marki modowe wciąż jednak dość ostrożnie podchodzą do otwierania w Warszawie samodzielnych butików. Być może przyczyną jest brak reprezentacyjnej ulicy, przy której mogłyby powstawać tego typu obiekty. Szansą na zmianę może być otwarcie hotelu Raffles Europejski na Krakowskim Przedmieściu, właśnie tam butik otworzył Hermes. Być może inne słynne marki świata mody pójdą tym tropem i Krakowskie Przedmieście stanie się dla Warszawy tym, czym ulica Parizska jest dla Pragi.