Noszą je wszyscy. Z czego wynika fenomen kurtek North Face?

Najpopularniejszym na świecie „ciuchem” ostatnich miesięcy jest puchowa kurtka The North Face. Dlaczego świat oszalał na punkcie prostych i kolorowych puchówek?

Publikacja: 11.03.2021 12:37

Noszą je wszyscy. Z czego wynika fenomen kurtek North Face?

Foto: Fot: Epicgenius/ Wikimedia Commons

Firma The North Face odniosła niewątpliwy sukces – produkuje najbardziej pożądany element garderoby na świecie. Kurtki The North Face widoczne są na ulicach wielu miast, ale firma święci też triumfy w sieci – między w ostatnim półroczu tę nazwę wpisywano w wyszukiwarkę Google’a o 243% częściej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Za tymi sukcesami i wielopoziomowym marketingiem stoi długofalowa strategia,  o której przedstawiciele firmy opowiedzieli w rozmowie z serwisem internetowym „Highsnobiety”.

The North Face Nuptse: te kurtki puchowe to fenomen

Po pierwsze, The North Face, podobnie jak wiele innych kluczowych marek we współczesnej modzie – jak Louis Vuitton czy Nike –  funkcjonuje jako parasol nad licznymi inicjatywami, kolekcjami i kolaboracjami, adresowanymi do zróżnicowanej grupy odbiorców. Na szeroką bazę składają się liczne „mikroplemiona” odbiorców, do których marka przemawia w różny sposób.

Czytaj też: Czemu dom mody Bottega Veneta zniknął z Instagramu? Prezes wyjaśnią tę nietypową strategię

Firma działa w ten sposób od wielu lat, i już w latach 90., czyli w czasach, gdy bijąca obecnie rekordy popularności kurtka puchowa Nuptse debiutowała, The North Face zapracowała na status firmy kultowej zarówno wśród entuzjastów górskich trekkingów czy sportów wyczynowych, jak i osób poszukujących praktycznej, stylowej mody poza raczkującym wówczas trendem gorpcore. Popularność zarówno wśród wspinaczy, narciarzy czy snowboardzistów jak i raperów pomogła The North Face zyskać opinię autentycznej w różnych obszarach rynku.

Dziś to rozdrobnienie znajduje wyraz także w strategii marketingowej w mediach społecznościowych. Obok głównego profilu The North Face na Instagramie działa też szereg sprofilowanych kont pobocznych – jak The North Face City, The North Face Snow, The North Face Climb, The North Face x Hyke czy The North Face Standard, pracujących na korzyść samej marki oraz dających przestrzeń dla „mikroplemion”.

Ich pozyskiwanie jako grupy nowych klientów nie jest jednak próbą sztucznego tworzenia społeczności. „Różnica polega na tym, że najpierw należy zidentyfikować różne społeczności, które już utworzyły się wokół firmy, a następnie dokładnie określić, jakich komunikatów szuka każda grupa i odpowiednio dbać o jej członków, nie odgradzając ich całkowicie od głównej marki i tego, co sprawiło, że każda z grup się w niej zakochała” – pisze Christopher Morency z „Highsnobiety”.

Za wdrażaniem tej długofalowej strategii stoją konkretni ludzie, jak Jean-Marc Dijan, wiceprezes odpowiedzialny za część obuwniczą marki, który przed przyjściem do The North Face pomógł w budowaniu pozycji Salomona i innej wpływowej marki w świecie odzieży technicznej – Arc’teryx, czy  Steve Lesnard, wiceprezes ds. marketingu. „Dziś nie ma już sensu oddzielania mody lifestyle’owej i gorpcore’owej. Myślę, że właśnie na ich ujednoliceniu polega nasza misja” – mówi Lesnard. Wyniki sprzedaży i ulice światowych metropolii potwierdzają, że odbiorcy dzisiejszej mody myślą podobnie.

Firma The North Face odniosła niewątpliwy sukces – produkuje najbardziej pożądany element garderoby na świecie. Kurtki The North Face widoczne są na ulicach wielu miast, ale firma święci też triumfy w sieci – między w ostatnim półroczu tę nazwę wpisywano w wyszukiwarkę Google’a o 243% częściej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Za tymi sukcesami i wielopoziomowym marketingiem stoi długofalowa strategia,  o której przedstawiciele firmy opowiedzieli w rozmowie z serwisem internetowym „Highsnobiety”.

Pozostało 84% artykułu
Styl
Pierpaolo Piccioli odchodzi z Valentino. To on uratował słynny włoski dom mody
Styl
Rośnie fala „przyjaznych oszustw” w e-sklepach. To problem przed Black Friday
Styl
Barbara M. Roberts, czyli Barbie. Kto wymyślił najsłynniejszą lalkę świata?
Styl
Jak się ubrać na koronację króla? Karol III zmienia wielowiekowe zasady
Styl
„Rośliny niezłomne”. Chwasty gwiazdami słynnej wystawy ogrodniczej w Londynie