Czym jest dzisiaj luksus? To przede wszystkim możliwość wyrażenia siebie, podkreślenie swojej indywidualności, zaprezentowanie własnego, unikatowego stylu. Od zawsze doskonałym sposobem wyrażenia siebie była moda – poprzez ubranie i dodatki można było podkreślić swoją osobowość i charakter. Samochód też może pomóc wyrazić to, kim jest i kim czuje się jego właściciel czy właścicielka.

Coachbuilding: luksus na życzenie

Producenci od początku zakładali, że ich pojazdy będą tworzone zgodnie z życzeniem klientów. Gdy rodziła się motoryzacja, tak właśnie myślano o samochodach. Bardzo często osobno produkowano jedynie podwozie z silnikiem, a osobno zamawiało się nadwozie i jego wyposażenie. Z czasem coachbuilding, możliwość stworzenia indywidualnego nadwozia na życzenie klienta, stała się symbolem samochodów luksusowych, które w latach 20. i 30. prezentowały się szczególnie okazale i wystawnie. Limuzyny oraz luksusowe auta sportowe produkowali Brytyjczycy i Niemcy. Były szybkie, niezwykle stylowe – i zaskakiwały poziomem luksusu, który oferowały kierowcy i pasażerom.

Później przyszedł czas uprzemysłowienia – powstawały samochody luksusowe, ale produkowane seryjnie, tak by zaspokoić jak największą liczbę chętnych, których stać było na limuzynę czy auto sportowe. Rosła moc silników, pojawiały się nowinki technologiczne i rozwiązania, dzięki którym samochody stawały się coraz szybsze i coraz bezpieczniejsze na drodze. To był główny wyróżnik, który stanowił o obliczu luksusu. Indywidualizacja na pewien czas zeszła na boczny tor. Na szczęście – nie na długo.

Samochód uszyty na miarę

Bespoke – to słowo, które zwykliśmy kojarzyć z modą męską. Oznacza garnitur, koszulę czy buty szyte na miarę, według życzenia klienta. Bespoke stało się symbolem angielskiego krawiectwa męskiego. Z czasem moda na „bespoke” rozlała się na cały świat i w każdym dużym mieście można znaleźć krawca, który jest gotów zdjąć miarę z klienta i uszyć dla niego garnitur, który będzie pasował idealnie, jak rękawiczka.

Czytaj więcej

Gorden Wagener: wzornictwo kreuje ikony, które tworzą legendę Mercedesa

Czy samochód może być równie dobrze dopasowany do właściciela czy właścicielki co ubranie? Oczywiście, że tak. Producenci samochodów szybko przypomnieli sobie o tym, jakie korzenie miała motoryzacja i zrozumieli, jakie znaczenie ma dzisiaj indywidualizacja. W czasach, w których możliwość wyrażenia siebie stała się nowym symbolem luksusu, samochody nie mogą pozostać produktem „dla każdego”. Dlatego liczba producentów, którzy gotowi są spełnić niemal każde życzenie klienta, zaczęła szybko rosnąć.

Materiał, z którego wykonana jest tapicerka, kolor przeszyć – liczba potencjalnych kombinacji do wyb

Materiał, z którego wykonana jest tapicerka, kolor przeszyć – liczba potencjalnych kombinacji do wyboru jest ogromna.

Materiały prasowe

Bespoke w motoryzacji dotyczy przede wszystkim segmentu samochodów luksusowych – limuzyn i aut sportowych. Ich właściciele to często osoby nieszablonowe, wielcy indywidualiści chodzący własnymi ścieżkami i kochający wolność. Nie chcą być porównywani do innych. Mają odwagę, by pokazywać swoją osobowość i chcą, by przedmioty, którymi się otaczają, również to wyrażały. Luksusowa limuzyna, która wygląda jak dziesiątki innych luksusowych limuzyn – to nie jest rozwiązanie dla nich.

Autopromocja
Subskrybuj nielimitowany dostęp do wiedzy

Unikalna oferta

Tylko 5,90 zł/miesiąc


WYBIERAM

Mercedes MANUFAKTUR: wyjątkowy na zewnątrz i w środku

Co może być „bespoke” w samochodach? Po pierwsze – to, co decyduje o pierwszym wrażeniu, a więc kolor lakieru. Zwykle producenci oferują swoim klientom ograniczoną paletę kolorów do wyboru. Program MANUFAKTUR, oferowany przez markę Mercedes-Benz, idzie znacznie dalej. To usługa odpowiadająca na potrzeby coraz większej liczby klientów pragnących większej indywidualności. 

Rozbudowana gama możliwości obejmuje między innymi ekskluzywne lakiery, wyselekcjonowane materiały, w większości wytwarzane ręcznie, oraz wysokiej jakości materiały wykończeniowe w kabinie.

Czytaj więcej

Mercedes-AMG SL: Nowe wcielenie ikony

Program MANUFAKTUR narodził się jako możliwości indywidualizacji Klasy G – miał pierwotnie nazwę „G MANUFAKTUR”. Obecnie Mercedes-Benz oferuje programy personalizacji także dla innych linii modelowych: CLS, AMG GT 4-drzwiowe Coupe, Klasy S z długim rozstawem osi oraz Klasy sygnowanej przez markę Mercedes-Maybach. 

Kolor to jedna z najbardziej wyrazistych cech każdego samochodu. Dlatego w przypadku programu MANUFAKTUR personalizacja zaczyna się od palety specjalnych lakierów, metalicznych i matowych. Niektóre z nich nawiązują do historii marki Mercedes-Benz, szarość silikonu MANUFAKTUR uni jako kolor specjalny zdobił między innymi legendarny model 300 SL „Gullwing”. Grafitowy MANUFAKTUR metalik czy oliwkowy MANUFAKTUR metalik należały do opcji w latach 80., a niebieski vintage MANUFAKTUR uni był chętnie wybierany przez właścicieli słynnych modeli W123 czy W126.

Takie rozwiązania pozwalają uzyskać efekt, który nie tylko będzie zwracał uwagę na ulicy, ale przede wszystkim – zapewni właścicielowi czy właścicielce poczucie, że samochód, którym jadą, jest unikatowy, wyjątkowy, skrojony na miarę, niczym garnitur bespoke od londyńskiego krawca.

Wnętrze koncepcyjnego modelu Mercedes Maybach Haute Voiture.

Wnętrze koncepcyjnego modelu Mercedes Maybach Haute Voiture.

Materiały prasowe

Skoro o kroju mówimy – indywidualizacja dotyczy także wnętrza. Producenci samochodów luksusowych od lat korzystają z usług najlepszych kaletników na świecie i zaopatrują się u najbardziej renomowanych producentów skór. Dotyczy to również Mercedesa – w ramach programu MANUFAKTUR wnętrze samochodu może perfekcyjnie dopasować się do osobowości właściciela czy właścicielki, zapewniając nie tylko luksus i komfort podróży, ale też personalizację – dotyczy to koloru, ale też materiału, z którego wykonana jest tapicerka.

Tutaj właśnie najlepsi rzemieślnicy pokazują swój kunszt tworząc we wnętrzach samochodów swoje arcydzieła. Wrażenie dopełniają przeszycia, które mogą dodatkowo podkreślić charakter samochodu – i właściciela czy właścicielki.

Mercedes chętnie powraca do zestawienia bieli i czerni MANUFAKTUR oraz kombinacji pastelowego żółtego z czarnym, która była dostępna w Klasie S do 2012 roku. Elegancję spersonalizowanych wnętrz podkreślają też połączenia czarnej skóry nappa z innymi kolorami, jak orzechowy, brązowy, morski, a także szwy, które układające się w kształt rombów.   

Górna granica luksusu nie istnieje

Co jeszcze może stać się elementem Bespoke Luxury w motoryzacji? W przypadku programu Mercedes MANUFAKTUR można wybrać także rodzaje drewna, którym wyłożone jest wnętrze samochodu, a także elementy ozdobne, które podkreślą charakter wnętrza – od haftowanych dywaników welurowych po podsufitkę ze skóry nappa najwyższej jakości. „Magnesem dla oczu” jest też oświetlenie otoczenia MANUFAKTUR z animowaną projekcją. Po otwarciu drzwi animowane wzory Mercedes-Benz lub Mercedes-Maybach oświetlają obszar wokół samochodu. Ten efekt to zasługa zastosowania projektorów LCD zamontowanych w przednich i tylnych drzwiach. 

W kolejnych latach program MANUFAKTUR zostanie rozszerzony o inne serie modelowe. W przyszłości z lakierami i pakietami wyposażenia MANUFAKTUR dostępne będą też takie submarki jak Mercedes-AMG czy elektryczne Mercedes-EQ.

MANUFAKTUR: symbol możliwości personalizacji samochodu, które otwierają się przed klientami marki Me

MANUFAKTUR: symbol możliwości personalizacji samochodu, które otwierają się przed klientami marki Mercedes-Benz.

Materiały prasowe

Górnej granicy indywidualizacji samochodu dzisiaj właściwie nie ma. Spersonalizować można niemal wszystko, łącznie z wyglądem nadwozia. Taką usługę oferują niektórzy producenci tworząc od czasu do czasu samochody, których nie da się tak po prostu zamówić w salonie. Powstają rzadko, w ściśle limitowanej liczbie, niekiedy jedynie w kilku egzemplarzach i są doskonałym przykładem tezy, że samochód może być niepowtarzalny nie tylko dzięki osiągom i technologii, ale też – dzięki swojej sylwetce, bryle i detalom, które nadają mu indywidualny charakter.

Materiał powstał we współpracy z marką Mercedes-Benz.