Gorden Wagener to jeden z najbardziej wpływowych projektantów samochodowych na świecie. Od 2008 roku kieruje globalnym działem projektowym Mercedes-Benz i wszystkich powiązanych marek. Od 2016 roku jest też głównym projektantem firmy. Cel Gordena to tworzenie najbardziej pożądanych aut świata.
To ambitne zamierzenie Wagener realizuje poprzez filozofię designu, którą nazywa „Sensual Purity” – zmysłową wyrazistością, definiującą luksus w sposób charakterystyczny dla poszczególnych marek. Projekty Gordena Wagenera wyznaczają nowe trendy w świecie luksusu, a także zaspokajają pragnienie piękna i wyjątkowości. Podczas tegorocznego wydarzenia Design Essentials w Nicei Wagener wraz ze swoim zespołem zaprezentował nowe, ekscytujące produkty i wizjonerskie, futurystyczne projekty – zarówno w formie fizycznej, jak i cyfrowej.
Sukces: Wydarzenie o nazwie Design Essentials odbywa się w tym roku po raz czwarty. Co stanowi o jego unikatowości?
Gorden Wagener: Design Essentials stworzyliśmy jako ekskluzywną platformę, umożliwiającą poznanie naszych aktualnych projektów, ale też spojrzenie na pojawiające się trendy wzornicze i nowe produkty. Prezentujemy całe spektrum samochodów pokazowych i naszych nowych produktów, które łączy jedno – unikatowe geny Mercedesa. Pokazujemy też, jak powstają nasze projekty, co nas inspiruje oraz jak rozwijamy naszą filozofię designu. Jako projektanci kreujemy przyszłość, dlatego zawsze wybiegamy myślą w przyszłość co najmniej o jeden cykl produkcyjny – a więc o osiem do dziesięciu lat. Mamy ambicję projektowania najbardziej pożądanych aut świata.
Gorden Wagener.
W ramach Design Essentials przedstawiamy, jak podchodzimy do tego procesu. Kluczową rolę odgrywa także miejsce, w którym organizowane jest to wydarzenie – nasze Centrum Designu w Nicei. To tygiel kreatywności, w którym wykuwają się pomysły na luksusowe samochody przyszłości. Wspaniałym, niewyczerpanym źródłem inspiracji jest tutejsze otoczenie – miasto Nicea, ale i legendarne Lazurowe Wybrzeże.
W jaki sposób Pan, jako projektant, sprawia, by samochody stawały się pożądane?
GW: Czołowe marki mają swój własny, charakterystyczny styl – dzięki niemu wyróżniają się wśród produktów konkurentów. W ostatnich 15 latach stworzyliśmy filozofię designu nazwaną przez nas „Sensual Purity”, zmysłowa wyrazistość. Stanowi ona sedno naszej estetyki i jest istotą DNA wszystkich naszych marek. Dzięki „Sensual Purity” stworzyliśmy produkty o niepowtarzalnej tożsamości oraz nadaliśmy wszystkim markom Mercedesa unikatowy wizerunek. Nasz język designu łączy piękno z wyjątkowością. Łączymy przeciwieństwa – realizowane przez nas projekty charakteryzuje świadomie kreowane zestawienie emocji i inteligencji.
Wszystko, co tworzymy, musi być estetyczne. Piękno fascynuje ludzi i ma ogromną siłę przyciągania – wszędzie wokół nas, w naturze, w sztuce, w modzie – i właśnie w samochodach.
Jednak to nam nie wystarcza – staramy się dodatkowo nadać pięknu element wyjątkowości. To nasz cel jako projektantów Mercedesa – chcemy kreować rewolucyjne produkty, które poruszają emocjonalnie, ale też budzą w ludziach pragnienie posiadania.
Jak interpretuje Pan pojęcie zmysłowej wyrazistości w odniesieniu do poszczególnych marek?
GW: Życzenia i oczekiwania naszych klientów są różnorodne, podobnie jak interpretacja luksusu. Istotną rolę odgrywają materiały wysokiej jakości, jakość, najlepsze wykonanie, tradycyjne rzemiosło, najnowocześniejsze rozwiązania techniczne i przyszłościowe wzornictwo. Tę różnorodność odzwierciedlamy w poszczególnych markach, które różnią się od siebie pod względem wizerunku, jednak łączy je nasza filozofia designu.
Czytaj więcej
Nowy Mercedes-AMG SL powraca do swoich korzeni – ma klasyczny miękki dach i sportowy charakter. SL to symbol dla jednej z największych ikon sportowych nie tylko Mercedesa, lecz także całego motoryzacyjnego świata.
Weźmy na przykład markę Mercedes-AMG, dla której kluczowe są wysokie osiągi. Modele AMG mają dynamiczny, sportowy charakter – a przecież samochody sportowe zawsze budziły szczególną fascynację, między dla tego budzą one takie pożądanie. Poprzez design tworzymy wyraźną tożsamość poszczególnych marek, a także różnicujemy je, jeszcze lepiej dostosowując je do oczekiwań klientów.
Marka Maybach plasuje się na szycie segmentu najbardziej luksusowych samochodów. Dlatego w jej przypadku akcentujemy wyrafinowany luksus – „Sophisticated Luxury”.
Z kolei marka Mercedes-Benz jest ucieleśnieniem nowoczesnego luksusu i najwyższej jakości – „Modern Luxury”. Mercedes-EQ to nasza pionierska marka w segmencie elektromobilności, uosabiająca progresywny luksus – „Progressive Luxury”. To zróżnicowanie marek podkreślamy poprzez design.
Samochód koncepcyjny Mercedes Maybach Haute Voiture.
Mercedes-Benz zawsze był marką luksusową, pod jej parasolem przez dziesięciolecia powstało wiele ikon w niemal wszystkich segmentach, od modelu SL po Klasę G. Wzornictwo kreuje ikony, które tworzą legendę Mercedesa i budzą pragnienia. Pielęgnujemy to dziedzictwo w designie, nadal je rozwijamy i w ten sposób niesiemy w przyszłość. Nasze samochody pokazowe to dowód na to, jak rozwijamy nasz język designu – najnowsze przykłady to VISION EQXX oraz model Vision AMG, który przedstawiamy w tym roku w ramach Design Essentials.
Mówi Pan o rozwoju filozofii designu. Czy można prosić o konkretne przykłady?
GW: Zmysłowa wyrazistość jest motywem przewodnim, ale nie sztywną ramą. Oczywiście sięgamy po aktualne trendy i tendencje. Jednocześnie poprzez nasze wzornictwo sami ustanawiamy nowe trendy, zwłaszcza w modelach pokazowych, a przy tym bardzo świadomie tworzymy projekty prowokujące i polaryzujące.
Potrzebujemy ekstrawagancji, aby dostarczać nowych inspiracji. Dobrym przykładem jest nasz Project MAYBACH, który realizowaliśmy wspólnie z Virgilem Ablohem.
Project MAYBACH, samochód pokazowy opracowany we współpracy z Virgilem Ablohem.
Rozwój wzornictwa idzie w parze z postępem technicznym. Zwłaszcza elektryfikacja pozwala nie tylko na zmianę proporcji nadwozia, ale również daje większą swobodę w projektowaniu wnętrza. Wraz z wprowadzeniem najnowocześniejszych systemów UI/UX otworzył się przed projektantami całkiem nowy świat. Aktualne możliwości pokazujemy w MBUX. To system wzorcowy pod każdym względem – technicznym, łatwości obsługi i designu. MBUX jest naszym największym atutem w dziedzinie cyfrowego luksusu, który staje się coraz ważniejszy i coraz bardziej niezbędny, gdy mówimy o dążeniu do optimum. Cyfrowy luksus ma decydujące znaczenie w tworzeniu luksusu przyszłości i rozbudzaniu „pożądalności”.
Teraz skupiamy się na tym, co nazywamy „czynnikiem X” – zaskakującym i niezwykłym elementem, którym chcemy zaskoczyć naszych klientów. Samodzielnie kreujemy sztukę cyfrową i wykorzystujemy ją w tworzonych przez nas pojazdach. Jednocześnie świadomie rozwijamy ten obszar, całkowicie niezależnie od motoryzacji. Poruszamy się w obszarach, w których niekoniecznie można by się spodziewać obecności marki Mercedes-Benz. Jako projektanci zyskujemy w ten sposób nowe perspektywy i nowe możliwości rozwoju kreatywności. Chcemy zaskakiwać.
Jakie nowości zaprezentuje zespół projektantów na tegorocznym Design Essentials?
GW: W Nicei świętujemy premierę Vision AMG. Przedstawiając to studium designu, ukazujemy wizję całkowicie elektrycznej przyszłości naszej marki. Vision AMG pokazuje, jak w AMG rozwija się wzornictwo, które łączy się z osiągami. Kolejną atrakcją będzie pierwszy pokaz cyfrowej sztuki Mercedes-Benz. W tym kontekście ogłosimy nasze przystąpienie w Konsorcjum Aura Blockchain. Jako jego piąty i ostatni członek założyciel, w ścisłej współpracy z innymi markami luksusowymi chcemy przenieść luksus cyfrowy na nowy poziom.
Zaprezentujemy też dwa modele specjalne Mercedes-Maybach Klasy S, stanowiące rozwinięcie koncepcji wyrafinowanego luksusu. Limitowanym modelem specjalnym Limited Edition Maybach by Virgil Abloh upamiętniamy naszą współpracę z tym projektantem. To samochód zainspirowany pojazdem pokazowym Project MAYBACH, z którego zapożyczono m.in. specjalne dwubarwne lakierowanie.
Za sprawą modelu koncepcyjnego Concept Mercedes Maybach Haute Voiture wprowadzamy natomiast styl haute couture do świata wzornictwa samochodowego. Inspiracją dla tego modelu Klasy S był świat mody – charakter wnętrza tworzą najwyższej jakości tkaniny i materiały. Także lakier, pokrywający karoserię, został zharmonizowany z wystrojem wnętrza.
Materiał powstał we współpracy z marką Mercedes-Benz.