W czerwcu br. Tony Capuano, CEO Marriott International, napisał na swoim blogu, że na całym świecie ponad 44 procent liderów na stanowiskach kierowniczych w firmie to kobiety, a w Stanach Zjednoczonych liczba ta wynosi 48 procent. Kilka lat temu korporacja wyznaczyła cel, aby do 2025 roku osiągnąć globalny parytet płci wśród kobiet na stanowiskach kierowniczych. We wpisie z czerwca Capuano poinformował, że ten cel będzie osiągnięty jednak szybciej – już w 2023.

A jak przywództwo kobiet ma się w Polsce? Z raportu "Kobiety w zarządach: A global perspective" przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte wynika, że w Polsce 12 na 100 osób zasiadających w zarządach firm to kobiety. Wynik ten plasuje nas przed Niemcami (10,5%), Belgią (6,8%) i Francją (9,5%). Wynik uzyskany w naszym kraju jest niemal identyczny jak w USA i Kanadzie. Najbardziej otwarte pod tym względem są firmy w Norwegii, gdzie statystycznie co trzeci członek zarządu jest kobietą.

Rada biznesu Marriott International, której członkami są hotele Marriott International w Polsce, Czechach, na Słowacji, Litwie i Łotwie, to wyjątkowy przykład, potwierdzający regułę, że coraz więcej kobiet obejmuje najwyższe stanowiska w firmach. Na 33 hotele dyrektorami jest 16 kobiet. To ponad 48 procent!

Marriott w ogóle od początku istnienia to korporacja bardzo postępowa w tej kwestii. Założyciele, J.W. i Alice S. Marriott, byli partnerami w każdym znaczeniu tego słowa, przy czym Alice Marriott była siłą stojącą za każdą ważną decyzją i "kobietą pierwszych kroków" jako pierwsza kobieta wiceprezes i dyrektor zarządu firmy. Wyznaczyła wysokie standardy dla roli, którą kobiety miały odgrywać w kierownictwie firmy.   

O przywództwie kobiet rozmawialiśmy z dyrektor hotelu Sheraton Grand Krakow, pochodzącą z Czech Gabrielą Ditetovą.

·       Różne badania wykazują, że kobiety lepiej niż mężczyźni radzą sobie z zarządzaniem zaangażowaniem i satysfakcją pracowników, a także stawiają wyższe wymagania. Pani zdaniem - dlaczego tak się dzieje?

GD: Powiedziałbym, że kobiety są bardziej empatyczne i zainteresowane życiem osobistym innych, co może prowadzić do lepszego zrozumienia potrzeb pracowników i tego, jak zapewnić im równowagę między domem i pracą i dopasować obowiązki do aktualnej sytuacji życiowej. Ale jestem pewna i sama tego doświadczyłam, że są mężczyźni-liderzy, którzy mają fantastyczne relacje z zespołem i potrafią zbudować ogromne zaangażowanie pracowników.

·       Dlaczego pod wieloma względami kobiety są postrzegane jako lepsi liderzy niż mężczyźni?

GD: Wszyscy, kobiety i mężczyźni, możemy być wyjątkowymi przywódcami i przewodzimy zespołom w unikalnym własnym stylu. Uważam jednak, że kobiety nie kierują się tak często swoim ego, co chyba korzystnie też wpływa na postrzeganie ich przez pracowników.

·       Czy ma to związek z częstym łączeniem dwóch stanowisk - matki w domu i szefowej w pracy?

GD: Mamy takie stanowisko w wielu hotelach jak dyrektor operacji. Czasem się śmieję, że każda mama może łatwo objąć to stanowisko; jest do tej roli dzięki macierzyństwu po prostu dobrze przygotowana. Łączenie obowiązków matki i szefowej na pewno wymaga świetnego zarządzania czasem.

·       Czy są jeszcze dziedziny, w których Pani zdaniem mężczyźni radzą sobie lepiej?

GD: Mówię oczywiście o sobie. Czasami jako kobieta mam problem z szybkim podejmowaniem trudnych decyzji, szczególnie jeśli chodzi o decyzje HR-owe. Waham się trochę dłużej niż wymaga tego sytuacja. Uważam, że mężczyźni potrafią być bardziej bezpośredni i szybciej rozwiązywać problemy.

Ponad 48% hoteli sieci Marriott International w Polsce, Czechach, na Słowacji, Litwie i Łotwie za dyrektora ma kobietę. Na zdjęciu kilka z nich. Od prawej: Katalin Vajda – Moxy Warsaw Praga, Angela Saliba – Sheraton Grand Warsaw, Gabriela Ditetova – Sheraton Grand Krakow, Monika Michałek – Moxy Airport Katowice, Aneta Stępkowska – Courtyard by Marriott Gdynia Waterfront, Aneta Jeton-Szotek, AC Hotel by Marriott Wroclaw, Beata Piosik - Sopot Marriott Resort & Spa oraz dyrektor marketingu Marriott International w Polsce Joanna Czechowska 

Materiał Promocyjny