Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) potwierdził swoją decyzję z 2020 roku – znak towarowy Banksy’ego, słynnego twórcy streetartu, jest nieważny, a sam artysta nie ma prawa zgłaszać roszczeń względem firmy Full Colour Black Limited, która wykorzystała jedno z jego dzieł, „Laugh Now”, na produkowanych przez siebie pocztówkach. Jak powiedział reprezentujący tę firmę prawnik Aaron Wood, „gwoździem do trumny” dla Banksy’ego było wypowiedzi takie jak ta z książki „Wall and Piece” z 2007 roku, w której artysta pisał, że „prawa autorskie są dla przegrywów”.

Czytaj też: Banksy walczy z UE: czy anonimowi artyści mają mniej praw w Unii?

Urząd przystał również na argumenty pełnomocnika firmy Full Colour Black, przekonującego, że dzieła anonimowego artysty, znajdujące się w przestrzeni publicznej, przez wiele lat były fotografowane i wykorzystywane przez firmy niezwiązane z Banksym. Sąd stwierdził też, że Banksy udostępniał na swoich stronach internetowych materiały w wysokiej jakości, pozwalające na wykonywanie własnych wersji dzieł, do czego zresztą Banksy wręcz zachęcał.

Czytaj też: Nike i Puma walczą w sądzie o prawo do jednego słowa wartego miliony dolarów

Sąd podjął znów temat anonimowości Banksy’ego, przypominając, że decydując się na nieujawnianie tożsamości artysta musiał pogodzić się z trudnościami związanymi z dochodzeniami swoich praw w zakresie własności intelektualnej. W orzeczeniu przypomniano jednocześnie o tym, że to właśnie ukryta tożsamość jest jednym z najważniejszych czynników odpowiadających za sławę twórcy. Z tego powodu nie można też potwierdzić faktycznych związków artysty z przyznającą certyfikaty autentyczności jego prac firmą Pest Control.

Konfrontacja z firmą Full Colour Black Limited to nie jedyne tego typu starcie, które czeka Banksy’ego w najbliższych miesiącach. Aaron Wood mówi o pięciu kolejnych sprawach, czekających na rozstrzygnięcie przez EUIPO, z czego decyzje dotyczące czterech z nich mają zostać podjęte już wkrótce. Ponieważ roszczenia Pest Control najczęściej bazują na ustaleniach sądów europejskich, prawnik spodziewa się, że pierwsza decyzja EUIPO zapoczątkuje efekt domina, a prawa Banksy’ego do stworzonych przez niego prac zaczną być kwestionowane również na innych kontynentach.