Prezes czołowego domu mody ogłasza koniec „cichego luksusu”. Nadchodzi nowa era

Koniec „cichego luksusu” – tak brzmi werdykt prezesa włoskiego domu mody Valentino. Jego zdaniem przed nami zupełnie nowa ma się do tego przyczynić zatrudnienie nowego dyrektora kreatywnego włoskiej marki.

Publikacja: 29.04.2024 14:26

Nowym dyrektorem kreatywnym Valentino został Alessandro Michele, który przez lata odpowiadał za obli

Nowym dyrektorem kreatywnym Valentino został Alessandro Michele, który przez lata odpowiadał za oblicze kolekcji Gucci.

Foto: Jose Sarmento Matos: Bloomberg Finance LP

Niedawno miała miejsce jedna z najbardziej doniosłych roszad w branży mody. Stanowisko dyrektora kreatywnego domu mody Valentino zajął Alessandro Michele, do niedawna dzierżący stery w Gucci. Zdaniem prezesa Valentino to historyczny moment nie tylko dla samej marki. Rachid Mohamad Rachid uważa, że moda w duchu maksymalizmu, z czego słynie Michele, wyprze szalenie ostatnio modny „cichy luksus”.

Prezes Valentino: to koniec „cichego luksusu”

Valentino to jeden z najbardziej wpływowych domów mody na świecie, który od dekad dyktuje najważniejsze trendy. Do niedawna, przez kilkanaście lat, na stanowisku dyrektora kreatywnego marki zasiadał Pierpaolo Piccioli. Wśród ekspertów panuje zgoda, że to właśnie on był autorem sukcesu Valentino.

Czytaj więcej

Król „cichego luksusu” kwitnie w czasach kryzysu. Doskonałe wyniki

W marcu 2024 roku miejsce Piccioliego zajął Alessandro Michele, niezwykle wyrazisty i dla wielu dość kontrowersyjny kreator mody, który wcześniej projektował między innymi dla marki Gucci. Zdaniem prezesa Valentino Rachida Mohameda Rachida powołanie tego projektanta na stanowisko dyrektora kreatywnego nareszcie położy kres modzie na tak zwany cichy luksus – ponadczasową, elegancką estetykę, która ma jednak niewiele wspólnego z kreatywnością i jest po prostu nijaka.

„Wiemy, że przez ostatnie kilka lat »cichy luksus« dominował w modzie” – powiedział biznesmen w niedawnym wywiadzie, którego udzielił telewizji Bloomberg TV. „Przypuszczam – i takiego samego zdania jest wielu innych ludzi z branży mody – że już niedługo trend ten dobiegnie końca” – stwierdził Rachid.

Niektórzy uważają Alessandro Michele za enfant terrible świata mody. Wiele jego śmiałych projektów oscyluje na granicy kiczu, przez co cieszą się one szczególnie dużą popularnością zwłaszcza w gronie młodszego grona klientów.

W Gucci misją Michele było „odmłodzenie” estetyki marki. Projektant wypełnił zadanie z nawiązką – marka odniosła ogromny komercyjny sukces i wyszła z finansowego dołka. Wygląda na to, że po latach współpracy z „modowym intelektualistą”, jak często mówi się o Pierpaolo Picciolim, również w Valentino przyszedł czas na odświeżenie stylu marki – dzięki kreatywności Alessandro Michele.

Nowy rozdział historii domu mody Valentino

Rachid określił roszadę na stanowisku dyrektora kreatywnego jako „nowy rozdział” w historii włoskiego domu mody. Z pewnością jest w tym wiele prawdy. Monochromatycznym, eleganckim i często minimalistycznym projektom Pierpaolo Piccioliego bliżej było do estetyki w duchu „cichego luksusu”.

Choć w kreacjach Piccioliego nie brakowało również wyrafinowanego maksymalizmu, to jego projektu nigdy nie były tak ekstrawaganckie jak te, z których słynie Alessandro Michele. W rozmowie z Bloomberg TV prezes Rachid Mohamad Rachid stwierdził, że wraz z powołaniem nowego dyrektora kreatywnego Valentino do kolekcji włoskiego domu mody – i do mody w ogóle – wrócą kolory i wyraziste projekty.

Czy prognozy szefa Valentino są jedynie myśleniem życzeniowym? A może Michele faktycznie uda się przełamać prymat „cichego luksusu”? Czas pokaże. Z pewnością jednak samą markę Valentino czeka niemała stylistyczna rewolucja. Czy wyjdzie ona włoskiemu domowi mody na zdrowie? To również pokażą najbliższe sezony.

Niedawno miała miejsce jedna z najbardziej doniosłych roszad w branży mody. Stanowisko dyrektora kreatywnego domu mody Valentino zajął Alessandro Michele, do niedawna dzierżący stery w Gucci. Zdaniem prezesa Valentino to historyczny moment nie tylko dla samej marki. Rachid Mohamad Rachid uważa, że moda w duchu maksymalizmu, z czego słynie Michele, wyprze szalenie ostatnio modny „cichy luksus”.

Prezes Valentino: to koniec „cichego luksusu”

Pozostało 88% artykułu
Moda
Kraj, który się uzależnił od fast fashion. Kupują 2 razy więcej niż średnia w UE
Moda
Najbogatszy człowiek świata sprzedaje słynny dom mody? Stał się za mało luksusowy
Moda
Dania wypowiada wojnę „wiecznym chemikaliom” w ubraniach. „To będzie korzystne”
Moda
Roszady na liście najbardziej pożądanych marek luksusowych. Dominacja Włochów
Moda
Sukcesja w imperium Giorgio Armaniego. Projektant ujawnił, jakie będą losy firmy